Derfor bør du ikke lade elbilen i stikkontakten

Lader du elbilen i stikkontakt risikerer du lang ladetid, økt brannfare og overbelastning av el-anlegget. Derfor investerer stadig flere nordmenn nå i en smart ladestasjon til hjemmet.

Det er nemlig ikke slik at du bare kan plugge elbilen i nærmeste stikkontakt og håpe på det beste. Dersom ikke elanlegget ditt er tilpasset bruken kan ladingen være brannfarlig, fordi feilbruk kan slite på kontakten og overbelaste strømnettet i boligen.

– Likevel velger mange fremdeles å lade elbilen ved hjelp av en skjøteledning koblet i en stikkontakt, kommenterer Forretningsutvikler Fredrik Lima i Zaptec.

ZAPTEC HOME passer til alle elbiler

Invester i familiens trygghet

Ved årsskiftet rullet over 200.000 elbiler rundt på norske veier. Kampen om offentlige ladestasjoner tilspisser seg. Ett sted du derimot alltid kan være trygg på at du finner et ledig sted å plugge inn ladekabelen er hjemme på din egen tomt. Men valg av feil ladeutstyr kan ha store konsekvenser

Lima håper at enda flere elbileiere vil investere i familiens trygghet og sikkerhet, og bytte ut stikkontakten med en privat ladestasjon.

– Smarte ladestasjoner som ZAPTEC HOME regulerer seg automatisk etter den tilgjengelige effekten, basert på hvor mye strøm boligen bruker akkurat der og da. Dette forhindrer at det elektriske anlegget overbelastes, noe som i beste fall kan gjøre at sikringen går og i verste fall kan føre til brann, forklarer han.

«Du kan enten montere en vanlig strømkurs utelukkende for lading av elbil, eller investere i en skikkelig ladeboks. Sistnevnte er den klart beste løsningen.»

– fra nettsidene til Norges Automobil-Forbund (NAF)

Senker strømkostnadene og øker boligens verdi

ZAPTEC HOME tilbyr også en smart økonomimodus som følger med på utviklingen i strømprisene, og sørger for å lade bilen når prisene er lave.

– Det er ikke lenge til effekttariffer på strøm introduseres i privatmarkedet, og da vil en smart ladestasjon med økomodus kunne utgjøre en betydelig forskjell på strømregningen, fastslår Lima.

– I tillegg er det viktig å huske på at en ladestasjon er en investering i boligens verdi, tilføyer han.

En smartere ladestasjon

ZAPTEC HOME er en ny og smartere ladestasjon, utviklet og designet spesifikt for eneboliger, tomannsboliger, rekkehus, hytter og feriehus.

Foruten å tilpasse seg strømforbruket, redusere strømkostnadene og ivareta din families trygghet og sikkerhet, har vår innovative hjemmelader en rekke andre gunstige fordeler:

• Opp til 10 ganger raskere lading
    ZAPTEC HOME har en øvre ladeeffekt på 22 kilowatt, og lar deg lade opp til en kjørelengde på 100 kilometer i løpet av kun en time. Ved maksimal effekt lades bilen ti ganger raskere enn i en stikkontakt.
  • Alltid på nett, alltid oppdater
    Ladestasjonen er tilkoblet internett, og vil kunne oppdateres når ny programvare og funksjonalitet introduseres. Det betyr at din private ladestasjon kan tilpasses dine behov også i fremtiden.
  • Bytt elbil uten bekymring
    ZAPTEC HOME er designet for å passe alle typer elbiler. Du trenger med andre ord ikke å skifte ut eller oppgradere ladestasjonen din neste gang du skal bytte elbil. Dermed står du fritt til å velge akkurat det bilmerket, og den modellen, du virkelig har lyst på.

ZAPTEC HOME ble lansert den 16. januar i år. Ladestasjonen er utviklet og produsert i Norge, og kombinerer førsteklasses funksjonalitet og byggekvalitet med en målrettet miljøvennlig profil.

Maiken Økland

Pressekontakt Kommunikasjonssjef PR og kommunikasjon 98066705

Fremtidsrettet ladeløsning

Zaptec er en ung norsk tech-bedrift som på kort tid har blitt verdensledende på smarte ladesystemer for elbiler. I Zaptec ønsker vi å forenkle hverdagen og forbedre miljøet. Våre ingeniører, teknologer og utviklere har som visjon å forandre hvordan vi tenker om strømforbruk, infrastruktur og fornybar energi. Vi har utviklet en unik teknologi som gjør det mulig å lage brukervennlige ladestasjoner som er koblet til skyen, og som kan tilpasses ditt behov – også i fremtiden.

Zaptec
Professor Olav Hanssens vei 7A