Dalyan er Europas beste strandreisemål

Ifølge resultatene for et felles undersøkelse utført av  reisenettstedet Zoover.nl og værselskapet Meteovista er Dalyan i Tyrkia  det beste strandreisemålet i Europa. Monte Gardo i Portugal og Stalis i Hellas følger på andre- og tredjeplass. Når det gjelder det mest populære strandreisemålet så kommer det tyrkiske Side på førsteplass, fulgt av Alanya og Marmaris.

Undersøkelsen

Forskere så på tusenvis av vurderinger av strender, de lokale værforholdene og ratingene av strandreisemål på Zoover.nl. Resultatene førte til det beste strandreisemålet (med høyest rating) og det mest populære strandreisemålet (mest besøkt).

Topp 10 beste strender

Hellas er mest representert i topp 10. Det er ikke særlig overraskende at man bare finner Søreuropeiske land på denne listen. Strender i Spania og Portugal fikk også en bra score.

Ifølge Zoovers besøkende og Meteovistas værstatistikker er Dalyan strandreisemålet som scorer best. Bygden ligger ved den lykiske kysten og er et vernet område som garanterer at det ikke er høye bygninger der. Reisemålet er særlig kjent for de praktfulle klippegravene og de mange skilpaddene som kommer tilbake her for å yngle. Strendene har en gjennomsnittsscore på 8,9 på Zoover.nl. Med en gjennomsnittstemperatur på 29  grader og nesten ingen nedbør, er Dalyan det mest populære strandreisemålet i Europa.

Topp 10 mest populære strandreisemål

Strandreisemål i Tyrkia er fremdeles de mest populære blant europeiske reisende. Med en gjennomsnittlig rating på strender på 8,2 står Side øverst på listen, fulgt av Alanya og Marmaris. Playa del Ingles på Kanariøyene er det første reisemålet utenfor Tyrkia på topp 10 listen.

Rolig og stille vurderes best på stranden
Selv om man ikke skulle forvente det når man skulle ta en titt på de nederlandske strendene, liker de fleste ro og fred på stranden. Ifølge en europeisk undersøkelse blant over 7000 besøkende på Zoovers nettsted synes 34% av strandbesøkende at det er mest viktig at det er rolig og stille på stranden. Strandbesøkende setter også pris på en strand som tilbyr tilstrekkelig med fasiliteter; 23% synes toalett- og dusjfasiliteter er viktige. Barer og restauranter er viktige for 10% av svarere. Italienske strandbesøkende foretrekker en rolig strand; 57% av svarere sier at ro og fred er de mest viktige faktorene når de velger en strand. Nordmennene  setter mest pris på fasiliteter som tilbyr komfort.

Internasjonale strandbesøkende

De internasjonale resultatene viser at europeerne som besøker stranden liker best å ha det rolig og stille når de er på stranden. Ikke mindre enn 37% av svarere antyder at dette er den meste viktige faktoren når de besøker stranden. I tillegg setter den europeiske strandbesøkende også pris på strender som har fasiliteter som tilbyr komfort. Det er påfallende at svarerne synes det er viktig med bekvemmelighet på stranden, men at de nesten aldri trenger fasiliteter for vannidrett og andre aktiviteter på stranden. Aspekter som nesten ikke har innflytelse på valget av stranden inkluderer muligheten til å ha kontakt med andre på stranden og om det organiseres strandfester på stranden eller ikke.

Påfallende

I motsetning til de andre landene har synes nordmenn at det er mest viktig med fasiliteter som tilbyr komfort på stranden. De allerfleste strandbesøkende ellers i Europa, som for eksempel i Italia, Sverige og Frankrike, antyder at de liker best å ha det stille og rolig på stranden. Men i tillegg til  gode fasiliteter på stranden er ro og fred på stranden også viktig ifølge de norske strandbesøkende. Det settes også pris på gode barer og restauranter på stranden og tillegg synes nordmenn at det er svært viktig at stranden er barnevennlig

• Turisme

• europa