Alexandra Charles är årets pristagare av "Learning Ladder"

Alexandra Charles får stort kunskapspris!

Dubbelt grattis till Alexandra Charles! Opinionsbildaren, rättvisekämpen och hälsopionjären Alexandra Charles fyller 75 år 12 november. Lagom till födelsedagen har grundaren av 1,6 & 2,6 miljonerklubben, tilldelats årets “Learning Ladder”. I motiveringen står bland annat:

“Alexandra Lill Charles von Hofsten bidrar sedan 1990-talet till att öka kunskapen och forskningen om kvinnors hälsa. Som talesperson för kvinnor över 25 års ålder i och utanför Sverige har hennes budskap om behovet av ett genusperspektiv i medicinen fått kosmopolitiskt genomslag”.

- Jag är glad och hedrad över att mitt arbete lyfts fram genom denna fina utmärkelse, säger Alexandra Charles. Kvinnors hälsa är en fråga som ständigt är lika viktig som aktuell.

Alexandra Charles grundade 1,6 miljonerklubben 1998. Det är en ideell organisation som arbetar både som opinionsbildare och som folkbildare. Genom sitt 90-konto Kvinnor & Hälsa samlar organisationen in pengar till medicinsk forskning. Ifjol delades över 600 000 kr ut i stipendier för forskning med ett genusperspektiv.

Via sina kunskapswebbinarer har 1,6 &2 ,6 miljonerklubben bara i år nått över 20 000 olika deltagare.

Vidare ur motiveringen:

“Med sin långa erfarenhet som kunnig, snabbtänkt och orädd värdinna tar Alexandra med självklarhet även rollen som folkbildare. Hennes program och event bygger på att glädje kan förenas med nytta. De ger forskare och experter en möjlighet att nå en bred publik”.

“Learning Ladder” är ett opolitiskt pris som ska gå till en svensk som utan egen vinning hjälper andra till att utveckla förståelse och kunskap om oss som människor och hur vi kan leva i balans i vår gemensamma värld. Fjolårets pristagare var professor Johan Rockström.

Läs mer på www.learningladderprize.org

och om Alexandra Charles och 1.6miljonerklubben på

www.1.6miljonerklubben.com.

Prisutdelningen äger rum lördagen den 4 december kl. 16.00 på Odd Fellowhuset i Stockholm