En kväll för hopp och framtid!

Välkommen till Mental Health Evening -  en kväll som gör skillnad!

För femte året i rad anordnar  1,6 & 2,6 miljonerklubben och Fonden för Psykisk Hälsa en gala för att sprida mer kunskap kring vår psykiska hälsa. På Kulturhuset i Stockholm möts vi 22 november för en kväll med viktiga berättelser och fantastisk musik. Tillsammans vill vi bidra till att göra skillnad för psykisk hälsa och förebygga självmord.

Artister som Lisa Nilsson och Lise & Gertrud  medverkar under kvällen. Programmet modereras av Alexandra Charles och Simon Kyaga.

-Den psykiska ohälsan har ökat i hela samhället, det har vi sett inte minst nu under pandemin. Vi vet att den psykiska hälsan är precis lika viktig som den fysiska, om inte viktigare, för att må bra, säger Alexandra Charles, ordförande i  1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Varför är det så viktigt att sprida kunskap om psykisk hälsa?
-Därför att bristfällig kunskap leder till fördomar och hindrar människor med psykisk ohälsa att söka och erhålla adekvat vård, säger Simon Kyaga, överläkare i psykiatri och forskare. Han fortsätter:

-Nu gäller det att översätta det senaste decenniets genombrott i neurovetenskaplig forskning till faktiska behandlingsinsatser. Vi står inför en perfekt storm av skenade behov och en exponentiell utveckling i vår kunskap om hjärnans funktion.

Läs mer och köp biljetter på www.1.6mijonerklubben.com

Kvällens tema är nya vägar för psykisk hälsa och suicidprevention.
    Program:

• Rickard Bracken, generalsekreterare för Suicide Zero, inleder kvällen tillsammans med Klas Bergling, ordförande för Tim Bergling Foundation. De kommer att berätta om initiativet ”For a better day”
    • Lina Martinsson, verksamhetschef Psykiatri Sydväst, berättar om forskningsprojektet ”Braining”
    • Mental Health Run och dess betydelse lyfts av ordförande Sofie Kis och överläkare Tove Mogren
    • Professor Anders Håkansson berättar om nya vägar för behandling av beroende
    • Överläkare Ullakarin Nyberg, beskriver aktuell forskning kring och betydelse av att mötas och våga prata om det allra svåraste
    • Fonden för Psykisk Hälsas ordförande professor Martin Schalling, berättar om sitt arbete för psykisk hälsa och suicidprevention
    • Maria Larsson, ordförande programutskottet för Fonden för Psykisk hälsa och författaren Christian Dahlström om kampanjen #jagärnågon

Prisutdelning: Under kvällen delar vi också ut Fördomspriset. Prisutdelare är fjolårets vinnare Simon Settergren och NSPH:s och Hjärnkolls representant Anki Sandberg.

Artister: Lisa Nilsson, Lise & Gertrud samt Patrik Martinsson uppträder under kvällen.

Seminarium

Överskott från kvällen går till forskning för psykisk hälsa.
    Ort
    Var