"En sjukdom från helvetet". Webbinar om bältros med Cecilia Wikström

Den före detta EU-parlamentarikern Cecilia Wikström är en av dem som drabbats av "helveteselden" som bältros också kallas. Varje år får 30 000 svenskar den smärtsamma sjukdomen, var fjärde svensk drabbas någongång!

I 1.6 miljonerklubbens webbinar berättar Cecilia Wikström om sina egna tuffa erfarenheter av sjukdomen, som dök upp från ingenstans och orsakade vansinniga smärtor.

Medverkar gör också Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiologi. Han forskar i just bland annat bältros.

Cecilia menar att vi borde införa ett "seniorvaccinprogram" där bältros ingår. Just åldern är nämligen en riskfaktor för att drabbas. Har du fyllt 50 ökar risken.

Bältros orsakas av vattkoppsviruset, som ligger vilande och återaktiveras när ditt immunförsvar inte längre kan stå emot. Att du kan smittas av dina barnbarns vattkoppor är därför en myt.

Däremot är det mycket viktig att du agerar på de första symptomen, som stickningar och pirrningar i huden. Det gäller att få hjälp inom 72 timmar för att hindra att sjukdomen bryter ut. Tyvärr kan ge bältros ge svåra följdverkningar som långvarigt smärta. Idag finns det vaccin mot bältros som du kan betala privat.

1.6 miljonerklubbens ordförande Alexandra Charles leder som vanligt diskussionen. Behövs det bättre information kring bältros? Hur kan vi förhindra att fler drabbas? Är det dags för ett vaccinprogram också för äldre?

Under webbinariet går det att ställa frågor i chatten som besvaras av Kristina Mårdberg, medical advisor på GlaxoSmithKline (GSK) som tillverkar ett bältrosvaccin.

När: 9 september, kl 18.30
Plats: Online - i din mobil, surfplatta eller dator
Pris: Kostnadsfritt för alla!
Övrigt: Har du inte fått ett mail med registreringslänken, leta gärna bland skräpmailen.

Anmäl dig här:

Vill du se webbinaret i efterhand, gå in vår youtube-kanal där du också kan se våra tidigare sändningar. Här är länken:

Vill du komma i kontakt med professor Tomas Bergström eller Cecilia Wikström efter webbinaret, kontakta gärna vår kommunikatör Anna Liljeberg  anna.liljeberg@1.6miljonerklubben.com  Tel: 070-6673406

• Medicinsk forskning

• 1 6 miljonerklubben