Hållbar livsstil, morgondagens äldreomsorg, basta till matsvinnet och har osteoporos blivit en kvinnofråga?

För sjätte året i rad finns 1,6 miljonerklubben på plats i Almedalen med en palett av aktuella ämnen: Är hållbar livsstil en personlig eller politisk fråga? Hur ser morgondagens äldreomsorg ut? Hur kan vi minska antalet osteoporosfrakturer från dagens 70 000 per år? Och hur kan vi stoppa det stora matsvinnet? Solveig Ternström, Anna Maria Corazza Bildt med flera debatterar.

− Vi vill ändra attityder och förhöja livskvaliteten genom mer livsglädje och fokus på hälsa. Detta sätter vi på agendan under årets Almedalsvecka, säger Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Den 3 juli från kl. 15 ligger fokus på den aktuella frågan om framtidens äldrevård. Hur kommer vi egentligen att ha det på vår ålders höst? Göran Hägglund, Solveig Ternström med flera debatterar. Och nu är det väl ändå dags att säga basta till matsvinnet. Varför slänger vi så mycket av vår dyra mat? Det här diskuterar bland andra Anna Maria Corazza Bildt och Carl Jan Granqvist.

Hållbara Ben!
Den 6 juli kl. 12.30 diskuterar bl.a. Maj Lis Hellenius och Karin Schenck Gustafsson det angelägna ämnet hållbar livsstil. Vem har ansvaret för vår hälsa? Hur klarar sig ”nya” svenskar i hälsodjungeln? Får vi rätt information för att fatta förnuftiga beslut?

Och har osteoporos blivit en kvinnofråga? I samarbete med Riksföreningen Osteoporotiker (ROP) diskuteras ämnet hållbara ben.

Let’s move!
Hälsa om något handlar om praktisk tillämpning så Let’s move som Michelle Obama. Zumba med oss i Drottens ruin den 5 juli kl. 15. Alla kan vara med!

Läs mer i bifogade inbjudningar och på 1.6miljonerklubben.com och almedalsveckan.info.

För mer information och intervjutillfällen vänligen kontakta
Karolina Öman, kommunikationsansvarig 1,6 & 2,6 miljonerklubben
E-mail: karolina.oman@inkomand.se