Kvinnohälso-organisationen 1,6 utser Sofia Åhman till Årets Hälsohjälte!

Våra liv har förändrats dramatiskt av det nya coronaviruset. Särskilt Sveriges äldre har tagit ett stort ansvar genom att stanna hemma. Då har Sofia Åhman varit ett välkommet sällskap i vardagen. Genom sin morgonträning i SVT har hon gått rakt in i svenska folkhjärtan och fått fart på både kondition och rörelseglädje.

Idag har Sofia Åhman, idrottslärare och träningsexpert, utsetts till Årets Hälsohjälte. Prisutdelningen sker digitalt söndag den 20 september i samband med Nationella Hälsopromenaden. Årets prisutdelare är Anna Starbrink (Hälso- och sjukvårdsregionråd).

Juryn motivering till hälsopriset är:

”När Per Gessle och Gyllene Tider fick bestämma skulle vi titta på flickorna på TV2, men i corona-tider har det blivit flickan i SVT 1 som hållit oss uppe!

Sofia Åhman är ett givet val till Årets Hälsopris.

På ett enkelt och naturligt sätt får hon oss upp på morgnarna, och sällan har folkhälsan fått ett större genomslag. Med ett pedagogiskt sätt och övningar som passar både gammal och ung är hon ett glädjepiller som vi gärna slukar. Sofia gett oss dagligt hopp och med sitt ständiga leende får hon oss att lyda varje vink. ”Man blir fullständigt beroende”, ”Även humöret har blivit bättre”, ”Jag känner mig uppmjukad, styrkt och i bättre balans och kondition” – så låter det runt om i stugorna och juryn håller med. Vi vill se mer av Sofia i rutan! ”

Hälsopriset delas ut av 1,6 & 2,6 miljonerklubben för att uppmärksamma äkta hälsohjältar. Priset instiftades 2015 på initiativ av Alexandra Charles von Hofsten och Annette Lefterow. Bland tidigare vinnare kan nämnas Anders Hansen, Maria Borelius, Renée Voltaire och Leila Söderholm.

Hälsopriset utses av en jury som består av livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius, medicinreporter på DN Amina Manzoor, programledaren Annika Jankell, journalisten Pamela Andersson, Anna Starbrink (Hälso- och sjukvårdsregionråd), wellnessexperten Annette Lefterow och Alexandra Charles von Hofsten, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Se när Sofia Åhman tar emot priset inför söndagens digitala event.

Ta del av vårt Hälsowebinar när vi sänder live nu på söndag den 20 september kl. 16.00

Anmälan för media: miranda@1.6miljonerklubben.com

• alexandra charles
  • annette lefterow