Turnéaktuella Lill Lindfors pratar hälsoknep i nya avsnittet av "Alexandras - nära ditt hjärta".

Lill Lindfors avslöjar sina må bra-knep!

I nya avsnittet av  "Alexandra - nära ditt hjärta"  möter vi till synes evigt unga artisten Lill Lindfors.

Hon avslöjar hur hon hon håller sig i form, bland annat med "skink-knepet".  Miia Kivipelto, professor som forskar i Alzheimer, delar Lill Lindfors goda idéer och berättar också hur du håller din hjärna ung.

Alexandra Charles och journalisten Pamela Andersson bjuder in till ett spännande samtal, där två begåvade och ständigt aktuella kvinnor är gäster. Vi får höra hur Lill Lindfors spenderat pandemitiden på Öland med "h-gruppen", det vill säga, "höns, hund och husbonn", men nu längtar tillbaka till scenen. Miia Kivipelto fyller i, för ett av de bästa sätten att hålla hjärnan ung är just att båda utöva och lyssna på musik och delta i en social gemenskap.

Att röra på sig är självklart också nyttigt för både kropp och själ, och där har Lill Lindfors hittat sin alldeles egna metod.

-Jag går fort, säger hon. En snabb promenad med riktigt kraftfulla steg är min motion.

Lill menar att genom att stega med hälen först, så får även musklerna i låren och skinkorna rejält med träning, och genom det blir promenaden betydlig mer effektiv.

-Nu blir det  "skink-promenader" på schemat, lovar Alexandra.

Miia Kivipelto är en av såväl Sveriges som världens främsta forskare på Alzheimer och hon berättar i podden om nya spännande studier.  "Sjukdomen går att förebygga",  menar Miia. Hör henne berätta mer om "FINGER-studiens" fem olika delar.