LINKÖPINGSBOR SLÅR ETT SLAG FÖR KVINNOHJÄRTAT

Måndag den 9 mars slår hundratals Linköpingsbor ett slag för en jämställd hjärtsjukvård och ny forskning på kvinnohjärtat genom kampanjen Woman in Red. En  landsomfattande kampanj som uppmärksammas   i 17 städer. Woman in Red syftar till att fler kvinnor ska överleva hjärt- och kärlsjukdomar.

Den 9 mars bjuder 1,6 & 2,6 miljonerklubben tillsammans med stiftelsen Kvinnor & Hälsa, på de senaste nyheterna inom forskningen om kvinnohjärtat. Medicinsk information om kvinnohjärtat varvas med underhållning på Linköpings Forumteater. Överläkare Anna Holm från Universitetssjukhuset i Linköping, informerar om riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar. Ellinor Ladenberg informerar om förebyggande åtgärder för att bli hjärtstark med rätt livsstil och kost. Informationen om forskning varvas med underhållning av bl a Rennie Mirro och Karl Dyall.

Varje dag avlider omkring 50 kvinnor i Sverige i akut hjärtinfarkt. Hjärt-kärlsjukdomar har blivit en folksjukdom som idag är en vanlig dödsorsak bland kvinnor. Trots det är kunskapen om kvinnohjärtat både inom forskning och bland allmänhet inte tillräcklig. Kvinnor med hjärtinfarkt har i vissa fall andra symtom än män.

Stiftelsen Kvinnor & Hälsa delar ut stipendier till fyra forskare inom klinisk forskning på kvinnohjärtat. Stipendieutdelningen är i Stockholm den 9 mars under Woman in Red på Oscars i Stockholm.

För mer information och beställning av bilder eller önskemål om intervjuer vänligen kontakta: Inger Söderholm, 0709-969599 inger@1.6miljonerklubben.com eller Wivi-Ann Krantz,  Wivi-Ann@1.6miljonerklubben.com

Läs mer om Woman in Red i Linköping på http://www.1.6miljonerklubben.com/aktiviteter/visa/?id=2636

• woman in red
  • 1 6 miljonerklubben