Motion och sex för bättre hälsa enligt svenska kvinnor

PRESSMEDDELANDE                                                            17 november 2011

En studie bland över 5000 svenska kvinnor visar att hälsa är en prioriterad fråga. Majoriteten av de tillfrågade kvinnorna är nöjda med hur mycket de rör på sig och man motionerar främst för en bättre hälsa. Tre av fyra anser att ett aktivt sexliv ger hälsovinster och endast 4 procent röker.

Studien som genomfördes under september 2011 fokuserar på hälsa och livsvanor bland svenska kvinnor och har genomförts med syftet att sprida kunskap om kvinnors hälsa och levnadsvanor. Bakom undersökningen står 1,6 miljonerklubben och Mix PR.

Av de 5316 kvinnor som deltagit i undersökningen är hela 65 procent nöjda med hur mycket de rör på sig och man motionerar främst för en bättre hälsa. Endast 13 procent tränar för att bli smalare och så få som 4 procent för att bli snyggare. Bara 4 procent av de tillfrågade kvinnorna röker. Däremot tycker hela 75 procent av kvinnorna att sex är viktigt för hälsan. Kvinnor under 50 år tycker i större utsträckning än övriga kvinnor att det finns hälsovinster med ett aktivt sexliv.

- Vi är mycket glada över att se att så många kvinnor i Sverige prioriterar sin hälsa, vilket är ett av målen med 1,6 miljonklubben: att svenska kvinnor ska bli mer hälsomedvetna och finna ökad livsglädje, säger Alexandra Charles, ordförande 1,6 miljonerklubben.

Studien visar dock att unga kvinnor fortfarande ofta är stressade medan de äldre mår bättre. Och vi sitter fortfarande för mycket, särskilt kvinnor under 50 år, där fyra av tio sitter ner mer än sex timmar varje dag.

Svenska Kalenderflickorna enligt Bingo Rimér
1,6 miljonerklubbens Svenska Kalenderflickorna 2012 har också fokus på hälsa och i år har flickfotografen Bingo Rimér stått bakom linsen. Kalendern bjuder på fartfyllda och passionerade bilder av välkända och starka kvinnor, bl.a. jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, rallydrottningen Tina Thörner och artisten Lill Lindfors.

Allt överskott från kalenderförsäljningen går till Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa, som bidrar till vetenskaplig forskning om kvinnohälsa.

Kalendern kostar 120 kr och finns att köpa på www.1.6miljonerklubben.com, på Akademibokhandeln, Bokus och Adlibris eller genom att besöka någon av de kommande signeringarna med Kalenderflickorna 2012. Mer information här: http://www.1.6miljonerklubben.com/aktiviteter/diverse/visa/?id=524

Auktion med signerade fototavlor med kalenderflickorna
Fram till den 26 november pågår också auktioner av signerade fototavlor med årets kalenderflickor, på Tradera. Buda hem en originell julklapp: http://kampanjer.tradera.com/promo/kalenderflickorna2012. Samtliga bilder är tagna av Bingo Rimér och pengarna från auktionen går till Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa.

Läs mer om resultaten från undersökningen i rapporten Svenska kvinnor om levnadsvanor, sex och motion: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/1-6-miljonerklubben/document/list

Pressbilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/1-6-miljonerklubben/image/list.

För mer information:
Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben
Tel: 0708–28 09 11
E-mail: alexandra.charles@telia.com

Eva Maria Lemker, projektledare 1,6 & 2,6 miljonerklubben
E-mail: eva-maria@1.6miljonerklubben.com

• sex
  • svenska kalenderflickorna 2012
  • undersökning
  • levnadsvanor
  • motion
  • kvinnor

1,6 & 2,6 miljonerklubben arbetar för bästa möjliga livskvalitet och hälsa för alla kvinnor.
1,6 & 2,6 miljonerklubben är en ideell förening, bildad 1998 och idag en av Sveriges största kvinnoföreningar. Föreningen arbetar för att det kvinnliga perspektivet ska finnas med inom alla områden i samhället. 1,6 miljonerklubben fokuserar på den mogna kvinnan och 2,6 miljonerklubben sätter ljus på yngre kvinnors situation. För mer information: www.1.6miljonerklubben.com.