Vill du också få piggproteiner? Lyssna på podden med livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius som gäst.

Släng vågen- skaffa måttband istället!

En professor med spring i benen, som är expert på hur vi kan leva mer hälsosamt.

Det är veckans gäst i podden "Alexandra - nära ditt hjärta",  där livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius bjuder på

kloka må bra-råd, och piggproteiner.

-Släng vågen och skaffa ett måttband, tipsar hon om.

Det blir en hel del knäböj i studion är 1,6 och 2,6 miljonerklubbens ordförande Alexandra Charles  och kocken Alexandra Zazzi, möter Mai-Lis Hellénius. Det är en professor som lever som hon lär, i 44 år  har hon till varit gympaledare varje torsdag. Annars är trappor hennes bästa vardagsknep för att få motion.

-Det är perfekt. Dessutom brukar jag ta ett varv i trappan när jag är sur eller trött. Det hjälper!
Att alltid ta trappan, att prioritera sömn och återhämtning, att inte vara rädd för vare sig kolhydrater eller fett, att välja grovt bröd istället för vitt och olja istället för smör, och att minnas att alkohol är en kalorifälla, är en bra början.

-Men det bästa är att det aldrig är för sent att börja tänka på sin hälsa. Kroppen reagerar snabbt om du byter livsstil, och den har en fantastisk förmåga att återhämta sig, säger Mi-Lis Hellénius.

Det är också viktigt att tänka på var fettet sitter. Du kan vara en smal person, men ändå ha farligt bukfett.

-Det är därför jag brukar uppmana alla att slänga vågen och skaffa ett måttband istället!

De generella råden lyder: Över 88 cm runt midjan för kvinnor och över 102 cm för män-  då räknas det som bukfetma.

Att vara igång och inte fastna i  stillasittande kan var asvårt för många med kontorsjobb. Men då är det dags för "Kiruna-knepet" minst en gång i timmen:

-10 ordentliga knäböj, det ger en omedelbar effekt och tusentals piggproteiner börjar strömma ut i kroppen. Ställ en äggklocka, så  du inte glömmer att ta paus, säger Mai-Lis Hellénius.

Lyssna på podden här!