Våga prata toalettvanor – för det finns hjälp att få

Frukostseminarium i Malmö 25 april

Professor Bodil Ohlsson, Malmö, om vårt komplicerade förhållande till magen:

”Våga prata toalettvanor – för det finns hjälp att få”

10-15 procent av befolkningen – framför allt kvinnor – lider av kronisk förstoppning, IBS eller magkatarr. Men trots att magproblem är så vanliga, lider många i det tysta. Professor Bodil Ohlsson, överläkare på internmedicinska kliniken, Skånes Universitetssjukhus, vill ändra på det.

– Det kommer kvinnor till mig som gått flera år med kronisk förstoppning och tror att de är ensammast i världen om att ha problemen. Men det är jättevanligt, och det finns hjälp att få. Vi behöver bli öppnare med att våga prata om våra magar och toalettvanor, konstaterar hon.

Att inte känna efter och gå på toaletten när kroppen säger till, kan få allvarliga konsekvenser.

– Den reflex som påkallar att du behöver gå på toaletten försvinner till slut, och då blir det ett elände i magen och du framkallar själv förstoppning. Det är ett jättejobb att träna tillbaka den reflexen, konstaterar Bodil Ohlsson.

En ny undersökning visar att 4 av 10 kvinnor med kronisk förstoppning aldrig söker hjälp. Hela undersökningen bifogas.

Media hälsas välkomna till Frukostseminarium 25 april kl. 08.00.

Plats: Elysee Trädgård, Malmborgsgatan, Malmö.

Program:

·  Lider du i det tysta? – värt att veta om kronisk förstoppning. Bodil Ohlsson, professor och överläkare på internmedicinska kliniken, Skånes Universitetssjukhus.

·  Har vi lust att ha lust? Helena Cewers, sexolog och barnmorska, berättar med humor och fakta kring ämnet sexualitet.

Frågor och ev. intervjuer:

Bodil Ohlsson: 040 -33 23 23, bodil.ohlsson@med.lu.se. Bild bifogas.

Lena Bergling: 070- 2345 158, Annika Eliasson, 0702 – 35 43 35, info@rmpmedia.se