Varannan kvinna över 50 år får osteoporos under sin livstid men majoriteten blir vare sig utredda eller får behandling

Osteoporos är en av våra vanligaste folksjukdomar, kvinnor är mer drabbade än män och under en livstid kommer varannan kvinna få sjukdomen.

-Vi måste få upp kunskapen om sjukdomen och framför allt se till att vården fungerar bättre så att kvinnor över 50 år som bryter sig blir remitterade för utredning så att en diagnos kan ställas om det är osteoporos, säger Alexandra Charles von Hofsten, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Osteoporos innebär att benmassan minskar och skelettet blir skört, vilket lättare leder till frakturer.

Var femte minut bryter sig en person på grund av osteoporos och Socialstyrelsen klassificerar osteoporos som ett tillstånd med stor till mycket stor svårighetsgrad. Ändå är osteoporos en gravt underbehandlad sjukdom.

21 april bjuder 1,6 & 2,6 miljonerklubben in till ett webbinar om osteoporos. Medverkar gör bland annat Kristina Åkesson, ortoped och professor vid Osteoporoscentrum, Skånes Universitetssjukhus.

-Vi behöver få igång fungerande vårdkedjor för osteoporos i hela landet, vilket bland annat innebär att kvinnor som är 50 år och som bryter sig ska remitteras för utredning. Är det osteoporos finns behandlingar som stärker skelettet. Tyvärr ser vi bland de som fått diagnos och behandling att de slutar ta sina mediciner efter en tid. Sannolikt för att de har fått för lite utbildning och kunskap om sin sjukdom, säger Kristina Åkesson.

Träning är också viktigt vid osteoporos, extra viktigt för den grupp med kotkompressioner, och på webbinaret berättar Ingrid Bergström, läkare och forskare på Osteoporoscentrum, Karolinska Universitetssjukhuset, om träningen som komplement till den medicinska behandlingen och hur följdtillstånden på så sätt kan förbättras. Ingrid Bergström kommer också ge handfasta råd för att minska risken för skador vid osteoporos.

Media är välkomna att delta på webbinaret och även ställa frågor. Eller intervjua någon av de medverkande. Mer information och program här.

Kontakt:

Alexandra Charles von Hofsten, alexandra@1.6miljonerklubben.com