Barbro Westerholm nya bok heter lämpligt nog "Om att aldrig ge upp"

Vi kan aldrig sluta strida!

Från p-pillrets 60-tal till dagens förlossningskris. Det blir ett spännande samtal med stort kvinnohistoriskt perspektiv när jämlikhetspionjären Barbro Westerholm och överläkaren Helena Kopp Kallner möts i ett engagerat samtal om kvinnors rätt till sina egna kroppar.

Visste ni att kvinnor fick köpa p-piller svart i Kungsträdgården i Stockholm? Jodå, och Barbro Westerholm var en av dem som var med och drev igenom att kvinnor skulle kunna få det på recept. I podden “Alexandra - nära ditt hjärta” möter hon lika fantastiska överläkaren Helena Kopp Kallner, känd för sitt engagemang i preventivmedels- och abortfrågor. Samtalet leds som vanligt av 1,6miljonerklubbens ordförande Alexandra Charles och journalisten Pamela Andersson.

-Motståndet från mina manliga chefer mot p-pillret var stort, berättar läkaren Barbro Westerholm som då arbetade på medicinalstyrelsen.

-Men i juni 1964 blev det tillåtet.

-P-pillret var en riktig gamechanger, håller Helena Kopp Kallner med om och fortsätter:

-Idag jobbar vi för att p-piller utan östrogen ska kunna säljas receptfritt!

Det blir ett engagerat samtal om hur viktigt det är att hålla historien levande.

-Rätt som är går det bakåt, titta på abortlagen i Polen, säger Helena Kopp Kallner. Förr var det svenskorna som åkte dit för att få hjälp, nu är det tvärtom. Det går aldrig att slå sig till ro.

Både Helena och Barbro berättar i podden att de tagit emot hot för sina åsikter.

-Men jag tänker fortsätta att stå på barrikaderna! säger Helena Kopp Kallner.

“Om att aldrig ge upp” heter lämpligt nog Barbro Westerholms nya bok. Under mer än fem decennier har hon påverkat och förändrat det svenska samhället i en mängd sociala frågor.

Idag slåss hon framför allt mot ålderismen, som enligt WHO är den svåraste formen av diskriminering att göra något åt.

-Sverige är tyvärr en av de mest fördomsfulla länderna när det gäller ålder, fastslår Barbro Westerholm, som också avslöjar att hon kommer att sluta i riksdagen för att satsa ännu mer tid på att lyfta fram vikten av att vara "årsrik".

Här är länken till podden!