Ullakarin Nyberg är en av Sveriges främsta experter på suicidprevention

Viktigt webbinar om psykisk ohälsa!

Varje vecka tar tre ungdomar sitt liv och den psykiska ohälsan ökar i hela samhället.

Hur ska vi agera och hjälpa?  12/10 sänder 1,6miljonerklubben ett webbinar i samband med “Mental health day”.

Den tionde oktober uppmärksammas “Mental health day” över hela världen. Dagen instiftades av World Federation for Mental Health 1992, och är till för att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa. I år är temat suicidprevention och hur vi tillsammans kan arbeta förebyggande och förhindra självmord. I Sverige har suicid minskat med cirka 20 procent, men den positiva trenden gäller inte för ungdomar och unga vuxna.

För att ytterligare belysa frågan, sänder 1.6miljonerklubben ett webbinar den 12/10. Medverkar gör Ullakarin Nyberg, en av Sveriges främsta experter på suicidprevention, det vill säga att förebygga och förhindra självmord. Hon föreläser ofta i ämnet och har skrivit flera böcker, bland annat ”Konsten att rädda liv” och “Suicidprevention i praktiken”. Många hörde säkert hennes uppmärksammade sommarprat. I höst är hon också aktuell i radioserien ”Livet med Ullakarin Nyberg”.

Medverkar gör också Marie Niljung som arbetar för att minska stigmat, skulden och skammen kring psykisk ohälsa. Bägge Marie Niljungs föräldrar gick bort i psykologiska olycksfall (självmord). Hade hon vetat det hon vet idag om ämnet, hade hennes föräldrar kanske levt idag. Idag hjälper Marie hjälper företag och verksamheter att stärka den psykiska hållbarheten. Hon har också startat företaget Livskämpar AB.

Tredje gästen är Susanne Tell som har egen erfarenhet av psykisk ohälsa och suicidalitet. Med en lång erfarenhet av att hantera livets krokighet har hon byggt upp en erfarenhetsbank av utmaningar av olika storlek som hon använder sig av som föreläsare och i utvecklingsarbete kring suicidprevention. Hon arbetar som samordnare för Hjärnkoll Västmanland.

Webbinariet leds som vanligt Alexandra Charles.

När:
12 oktober, kl 18.30
Plats:
Online - i din mobil, surfplatta eller dator
Pris:
Kostnadsfritt för alla!
Övrigt:
Har du inte fått ett mail med registreringslänken, leta gärna bland skräpmailen.

Anmäl dig här:

Vill du se webbinaret i efterhand, gå in vår youtube-kanal där du också kan se våra tidigare sändningar. Här är länken:

Vill du kontakt någon efter webbinariet, hör av dig till kommunikatör Anna Liljeberg anna.liljeberg@1.6miljonerklubben.com Tel: 070-6673406