Apoteket vinnare i Långsiktig Varumärkesvård

100-wattaren är tävlingen som premierar kampanjer som fungerar. Nu står det klart att Apoteket vinner årets 100-wattare i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård. Kategorin Långsiktig Varumärkesvård belönar kampanjer med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen (tidscykel minst 3 år). Endast valören 100-wattare kan delas ut i kategorin Långsiktig Varumärkesvård. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Juryns motivering:
Att försöka vända människors uppfattningar om ett varumärke med hjälp av kreativ reklam kan ge vilken varumärkesdirektör som helst huvudvärk. Att dessutom lyckas med konststycket att detta ger den effekt man eftersträvat kan leda till många sömnlösa nätter. Att samtidigt öka sin marknadsandel när man redan är marknadsledare gjorde oss i juryn sjuka av avund.

Vinnare i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård 2010:

100-watt
Kampanj: Apoteket
Annonsör: Apoteket
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

Effektsammanfattning:

Då (2006):

– Gå från plats sex bland Sveriges mest ansedda varumärken till topp tre.

– Kärnvärden ”nytänkande” och ”omtänksam” skulle förstärkas.

– Försäljningen inom egenvård skulle som lägst ligga på samma nivå som utvecklingen i detaljhandeln.

Nu (2010):

– Apoteket är 2:a på listan över Sveriges mest uppskattade varumärken och har gått om varumärken som Google, Volvo, Nokia och Arla.

– Kärnvärdet “nytänkande” har stärkts med 34 % och “omtänksam” med 31 %.

– Försäljningen inom egenvård har ökat med 2,2 miljarder kronor och överträffat detaljhandelns utveckling med 94 % mellan åren 2006-2009.

100-wattaren premierar kampanjer inom sex olika kategorier: Konsumentreklam, Producentreklam, Samhällsreklam, Internationell reklam, Smartreklam, Långsiktig Varumärkesvård (ny kategori). Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.

För mer information kontakta:
Per Rosvall, projektledare 100-wattaren
E-post: per.rosvall@annons.se
Telefon: 08-545 252 37, 070-26 61 523

Carolina Diniz, produktionsledare 100-wattaren
E-post: carolina.diniz@annons.se
Telefon: 08-545 252 39, 070-76 89 407

• Media, kommunikation

Om 100-wattaren
Reklamtävlingen 100-wattaren belönar hela kampanjer. Det viktiga är inte medieslaget eller kommunikationsdisciplinen, utan vilket resultat den aktuella kampanjen har åstadkommit. En jury, bestående av personer från köparsidan, från byråsidan samt mätföretag, bedömer varje tävlingsbidrag i sin kategori och nominerar ett antal bidrag samt utser vinnare i respektive kategori. Prisutdelningen 2010 sker den 9 december. www.100wattaren.com

Jannice Borekull

Presskontakt Vice vd/marknadschef 08-545 252 39