Team Viasol (fr vänster): Emil Helgren - CTO, Tobias Nielsen - CRO, Christoffer Ovesen - Managing Partner, Mads Pedersen - CFO, Rasmus Christiansen - CEO.

1KOMMA5° förvärvar danska Viasol och tar ledande position inom energismarta lösningar för nordiska villaägare – siktar på 2 miljarder i omsättning 2023

Stockholm den 15 juni 2023: 1KOMMA5°, Europas snabbast växande cleantech-bolag inom grön energi, fortsätter förvärvståget och gör nu sitt första förvärv på den danska marknaden. Genom förvärvet av Viasol, Danmarks ledande solcellsföretag för solcellslösningar och villabatterier, blir 1KOMMA5° den ledande aktören inom förnybar el för villamarknaden i Norden.

Cleantech-bolaget 1KOMMA5° är experter på innovativa lösningar inom solenergi, energistyrning, energieffektivisering och batterilösningar och har på mindre än två år etablerat sig på över 55 olika platser i Norden, Europa och Australien. Förra året förvärvade de Solar Age som första bolag i Finland och gick därmed in i sitt andra land i Norden. Nu blir Viasol A/S det första bolaget att förvärvas av 1KOMMA5° i Danmark.

– Förvärvet av Viasol och lanseringen av Heartbeat i Danmark är ett avgörande ögonblick för 1KOMMA5°. Tillsammans minskar vi villaägarnas koldioxidutsläpp, ger kunderna möjlighet att delta på elmarknaden och bygger en mer hållbar framtid, säger Philipp Schröder, VD för 1KOMMA5°.

Genom förvärvet tillförs ytterligare resurser i gruppen för att påskynda omställningen till energismarta hushåll i Norden, Europa och världen. Genom att integrera Viasol i 1KOMMA5°-gruppens verksamhet får företaget tillgång till en bredare kunskapsbas och unika insikter från Viasols erfarenhet och expertis. Vad som gör Viasol extra relevant för den nordiska marknaden är bland annat kunskapen för lager- och batterilösningar samt erfarenheten av den digitala säljresan.

Förvärvet representerar en strategisk milstolpe för vår tillväxtplan och stärker vår position på den nordiska marknaden. Viasol kompletterar vår befintliga portfölj av lösningar för villaägare och förstärker vår förmåga att möta behoven och utmaningarna i Norden. Med sin betydande erfarenhet inom området utgör Viasol en ovärderlig tillgång för oss, säger David Sätterman, förvärvsansvarig i 1KOMMA5°s nordiska verksamhet.

Samarbetet kommer att möjliggöra för företaget att utveckla än mer innovativa lösningar och driva framgångsrik förändring som påskyndar omställningen av villamarknaden med målet om att nå en klimatneutral villamarknad år 2030.

– Jag är oerhört glad att välkomna Viasol till 1KOMMA5°-familjen, där vi nu blir fler som arbetar för att påskynda omställningen till hållbar energi. Vi är fast beslutna att driva förändring och det är bara tillsammans vi kan åstadkomma större förändring. Med Viasol ombord är vi än mer rustade för att möta utmaningarna och möjligheterna som ligger framför oss. Tillsammans kan vi forma en mer hållbar framtid för framtida generationer, säger Gunnar Jönsson, VD 1KOMMA5° Sverige och den nordiska verksamheten.

Under 2023 kommer Viasol ha möjlighet att erbjuda 1KOMMA5°:s energistyrningssystem Heartbeat, vilket innebär att även danska villaägare har möjlighet att tjäna extra pengar via sina smarta energilösningar. Heartbeat styr den tillgängliga elen från solcellssystemet, villabatteriet eller elnätet när strömmen är billig och full av sol- och vindenergi – och kopplar den till hushållets förbrukning.

Med förvärvet av Viasol och lanseringen av Heartbeat visar 1KOMMA5° vägen inom den gröna energibranschen genom att optimera redan kända gröna produkter och initiativ. På så sätt driver 1KOMMA5° på utvecklingen och förståelsen av vad privatpersoner kan vinna på att investera i grön energi och därmed bidra till den gröna omställningen. Integrationen av solcellspaneler, villabatterier, värmepumpar och billaddare genom en enda lösning ger kunderna en omfattande smart energilösning för deras hushåll som främjar effektiv energianvändning, besparingar på elräkningar och minimering av hushållets klimatavtryck.

Danmarks villaägare kommer nu dessutom få tillgång till 1KOMMA5°:s nya hållbara solcellspanel som lanserats under våren, en premiumpanel med europeiskt kisel, europeiska garantivillkor och lägre klimatavtryck i produktionen.

– Vi är mycket glada över att gå med i 1KOMMA5° och introducera Heartbeat i Danmark. Tillsammans kan vi sätta nya standarder för hur privatpersoner aktivt kan delta på energimarknaden, både genom att direkt nyttja billig grön el från sol och vind, men också genom att delta i stabiliseringen av elnätet genom stabiliseringstjänster och tjäna pengar på dessa tjänster", säger Rasmus Christiansen, VD för Viasol.

– Vi kan nu lämna gamla solcellslösningar (#OldSolar) till förmån för ny smart solkraft (#NewSolar), där våra gröna energikällor utnyttjas optimalt. Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi revolutionera hur vi förbrukar energi inom villamarknaden och göra en verklig inverkan till förmån för vår planet, fortsätter Rasmus Christiansen, VD för Viasol.

1KOMMA5° har hittills installerat över 70 000 solcellssystem. Företaget siktar på att nå en omsättning 2 miljarder SEK i Norden under 2023. Med förvärvet av Viasol blir 1KOMMA5° ledande aktör i omställningen av europeiska villahushåll i Norden.

______________________________________________________________

Om Viasol A/S

Viasol A/S är Danmarks ledande solenergiföretag för leverans av solcellssystem till privata husägare, med ledande solcellsprodukter och marknadsexpertis som byggts upp under mer än 10 år och erfarenhet från mer än 5 500 installerade system. Med 1KOMMA5°:s förvärv är Viasol redo att gå in på den danska marknaden på ett helt nytt sätt (#NewSolar) med fokus på teknik och utveckling som kommer att bidra till att påskynda företagets tillväxt avsevärt och lämna ett grönt koldioxidavtryck på den danska villamarknaden.

Bakgrund 1KOMMA5°

Om vi fortsätter som vi gör, kommer vi inte att nå målet om att hålla den globala temperaturökningen under 1,5 grader. Haven kommer att stiga och nationer samt kustsamhällen kommer gå förlorade. Vi har inte tid att vänta. Det finns fortfarande chans att påverka utfallet genom att minska koldioxidutsläppen. Villamarknaden har en konkret möjlighet att bidra genom att sluta släppa ut koldioxid. 1KOMMA5° skapades för att snabbt ställa om villamarknaden till grön el och därmed göra den klimatneutral.

Om 1KOMMA5°

1KOMMA5° satsar på energismarta lösningar såsom solceller, laddboxar och ellagring samt energistyrsystemet Heartbeat. Företaget grundades 2021 och har idag över 1200 anställda på över 55 olika platser i Norden, Europa och Australien. De har installerat över 70 000 solcellssystem och satsar på att omvandla 500 000 hushåll per år för att eliminera hushållens koldioxidutsläpp och uppfylla visionen om en klimatneutral villamarknad år 2030. 1KOMMA5° siktar på att bli marknadsledande i Europa med en försäljning på över 100 miljarder SEK per år senast 2030. Den nordiska verksamheten består sedan tidigare av fyra svenska och finska bolag, med en ambition att omsätta 2 miljarder SEK år 2023, och lägger nu även till Danmark i gruppen. Tillsammans har vi redan installerat över 20 000 anläggningar i Norden. För att nå sina mål backas 1KOMMA5° bland annat av svenska Norrsken VC, Porsche AG och ledande tyska family offices. 1KOMMA5° kommer att fortsätta utöka sin verksamhet till andra relevanta marknader nationellt och i Europa.