Från vänster: Philipp Schröder (CEO 1KOMMA5° Europe), Petri Seppälä (Grundare Solar Age), Ricardo Pacheco (VD Solar Age), Gunnar Jönsson (VD 1KOMMA5° Sverige & Norden) samt Pasi Seppälä (Grundare Solar Age)

1KOMMA5° förvärvar finska Solar Age – siktar på marknadsledarskap i Finland

Stockholm den 20 oktober 2022 – 1KOMMA5° gör sitt första förvärv i Finland och ger det starkt växande solenergiföretaget Solar Age fler resurser för tillväxt i Finland. 1KOMMA5° är den nya cleantech-plattformen, med 500 miljoner Euro i ryggen från bland annat Porsches miljösatsning, som ska se till att 500 000 europeiska hushåll per år blir klimatneutrala.

1KOMMA5° är en av Europas snabbast växande bolag inom energisektorn och har blivit kända för deras aggressiva förvärvsstrategi. På drygt ett år har koncernen köpt 20 företag i Tyskland, Sverige, Österrike, Spanien, Australien – och nu i Finland. Efter att tyska företaget 1KOMMA5° har köpt en majoritetsandel i finska Solar Age av sina grundare Ricardo Pacheco och bröderna Pasi och Petri Seppälä, är Solar Age med på resan om att minska de europeiska hushållens koldioxidutsläpp.

- I framtiden kommer vi att kunna erbjuda alla de viktigaste solenergilösningarna i en one-stop-shop och förse kunderna med produkter av högsta kvalitet i branschen. Tack vare den nya ägaren förblir vår leveranssäkerhet på högsta nivå. Vi kan uppfylla våra löften till våra kunder även i framtiden, säger han och syftar på bristen på komponenter efter pandemi och logistikproblem, säger Ricardo Pacheco, VD Solar Age.

Förvärvet gör att Solar Age får mer resurser för att kunna påskynda villakundernas omställning till energismarta hushåll. Bolagets VD Pacheco säger att den nya ägaren möjliggör snabbare leveranstider och ännu bättre utveckling av tjänster.

Under 2023 kommer Solar Age även att erbjuda 1KOMMA5°:s avancerade energistyrningssystem Heartbeat i Finland. Tjänsten hjälper till att sänka elräkningen genom att styra elanvändningen till de billigaste timmarna av byte av el och produktion och försäljning till de dyraste timmarna.

1KOMMA5° har hittills installerat 42 000 solcellsanläggningar, vilket motsvarar kapaciteten i ett kärnkraftverk. Nästa år siktar företaget på att nå en omsättning på 600 miljoner euro. Företaget vill vara en ledande aktör i omställningen av europeiska hushåll till förnybar energi.

- Vi gör det genom att hjälpa dem att byta till koldioxidneutral el, optimera användningen och överföra sin överskottsel till det internationella elnätet. Vårt mål är att vi år 2030 har hjälpt 1,5 miljoner hushåll att bli koldioxidneutrala. Att Finland nu är med på tåget gör mig mycket stolt – tillsammans är vi som starkast, säger Gunnar Jönsson, VD 1KOMMA5° Sverige och den nordiska verksamheten.

1KOMMA5° siktar på marknadsledarskap på den finska solcellsmarknaden i slutet av nästa år. Solar Age spelar en viktig roll i planen då de i slutet av detta år har installerat mer än 2000 system. Företagets omsättning stiger till över 9 miljoner Euro i år från fjolårets 2,6 miljoner Euro. Utöver detta kommer 1KOMMA5° att spendera 30 miljoner Euro på företagsförvärv i Finland under de kommande 12 månaderna.

1KOMMA5° öppnar egna flaggskeppsbutiker/showrooms i huvudstadsregioner som guidar villaägare till att omvandla till koldioxidfria hushåll. Förutom solenergilösningar presenteras ellagringslösningar, laddningsmöjligheter för elbilar och värmepumpar i lokalerna. Utställningslokaler har tidigare öppnats i Hamburg och München och snart även i Sverige, Australien och Finland.

__________________________________________________________________________

Om Solar Age

Solar Age Oy är ett av Finlands ledande företag av solellösningar för privata hus, företag och gårdar. Solar Age erbjuder en nyckelfärdig tjänst, där en investering i solcellssystem och produktion av sin egen energi ska vara så enkelt som möjligt för kunden. Solar Age grundades 2016 och har levererat mer än 2 000 solcellsanläggningar i slutet av detta år.

Bakgrund 1KOMMA5°

Om vi fortsätter som vi gör, kommer vi om 7 år ha misslyckats med målet om att hålla den globala temperaturökningen under 1,5 grader. Haven kommer stiga och nationer samt kustsamhällen kommer gå förlorat. Vi har inte tid att vänta. Det finns fortfarande chans att påverka utfallet genom att minska koldioxidutsläppen. Villamarknaden har en konkret möjlighet att bidra genom att sluta släppa ut koldioxid. 1KOMMA5° skapades för att snabbt ställa om villamarknaden till grön el och därmed göra den klimatneutral.