1KOMMA5° säkrar upp till 100 miljoner euro i finansiering från BNP Paribas, Deutsche Bank och LBBW

• 1KOMMA5° säkrar skuldkapital från banker för ytterligare tillväxt och förvärv.
  • BNP Paribas, Deutsche Bank och LBBW tillhandahåller totalt 52,5 miljoner euro som ett första steg. 1KOMMA5° planerar nu att utöka den syndikerade finansieringsplanen till över 100 miljoner euro.
  • Dessutom kommer ytterligare kapital att investeras i den tekniska sektionen med vidareutveckling och expansion av 1KOMMA5°s mjukvaruplattform Heartbeat.
  • Micha Grüber, medgrundare och global CFO: "Denna finansiering är en viktig byggsten på vägen till kapitalmarknaden. Att ha blivit tillförlitliga för finansiering på bara 2,5 år bekräftar att vi är en mycket lönsam verksamhet."

1KOMMA5°, operatören av den ledande europeiska mjukvaruplattformen för solcellssystem, ellagring, värmepumpar och laddboxar, säkrar finansiering från BNP Paribas, Deutsche Bank och LBBW. Detta visar förmågan att anskaffa kapital från banker bara 2,5 år efter att företaget grundades. De tre bankerna tillhandahåller totalt 52,5 miljoner euro i skuldkapital som ett första steg. 1KOMMA5° planerar nu att utöka den syndikerade finansieringsplanen till över 100 miljoner euro. Medlen kommer användas för ytterligare tillväxt och förvärv, samtidigt som man investerar ytterligare eget kapital i den tekniska sektionen med vidareutveckling och expansion av programvaruplattformen Heartbeat.

Philipp Schröder, medgrundare och global VD för 1KOMMA5° säger: "Vi kommer att använda denna finansiering för ytterligare tillväxt och förvärv för att komma närmare vårt mål att kunna leva gratis på sol och vind för alltid. Samtidigt investerar vi konsekvent i teknikutveckling och vår programvaruplattform Heartbeat.”

Micha Grüber, medgrundare och global CFO för 1KOMMA5°: "Denna finansiering är en viktig byggsten på vägen till kapitalmarknaden. Att ha blivit tillförlitliga för finansiering på bara 2,5 år bekräftar att vi är en mycket lönsam verksamhet."

Gunnar Jönsson, medgrundare och VD för 1KOMMA5° Norden: “Det här är ytterligare ett kvitto på att vi har en skalbar affärsmodell där vi varit lönsamma sen dag ett. Finansieringen innebär att vi nu kan öka förvärvstakten i Norden och stötta målet om att ställa om 1,5 miljoner villor till C0₂-neutrala hem innan 2030”

Affären följer serie B-finansieringen om 215 miljoner euro i eget kapital och ytterligare 215 miljoner euro i form av återinvesteringsoptioner i juni 2023 samt investeringen av ett tvåsiffrigt miljonbelopp i euro under hösten i år från VC "2150".