Cellsolar och Stabelo i nytt samarbete: Lanserar smidig finansiering för solceller

Bolåneutgivaren Stabelo och solenergibolaget Cellsolar inleder ett samarbete för att förenkla och öka tillgängligheten för hushåll att investera i solceller. Med Stabelos Gröna tilläggslån och marknadens billigaste solcellsfinansiering sänks trösklarna för de villaägare som vill producera grön el på sitt tak.

Det är många husägare som vill göra skillnad för miljön och producera grön el till sitt hushåll. Nu gör Stabelo och Cellsolar det enkelt för hushåll att investera i solenergi genom att på 3 minuter söka ett grönt tilläggslån hos Stabelo för Cellsolars solpaneler.

Sverige har som mål att utsläppen av växthusgaser ska nå noll år 2045, vilket kräver en minskning på 6–10% årligen[1]. Då hushållens boende står för 14% av Sveriges årliga utsläpp[2] och en majoritet av svenskarna bor i hus[3] med eget tak kan idag flera hushåll bidra till omställningen till grön el genom solenergi.

- Som ett av Sveriges ledande solcellsbolag arbetar vi för en hållbar framtid med solenergi. Medsolceller från Cellsolar och lån från Stabelo kan villaägare sänka sina månadskostnader samtidigt som man bidrar till omställningen, säger Mats Alsmyr, VD Cellsolar.

- Vi märker en ständigt växande efterfrågan på solcellsanläggningar hos privatpersoner. Vi är mycket positiva till att fler finansieringslösningar lanseras på marknaden som förenklar för kunden att ta det både ekonomiskt gynnsamma och klimatsmarta beslutet att investera i solceller, säger Michaëla Hemgren, Marknadschef Cellsolar.

– Nu kan vi hjälpa ännu fler att generera grön el med marknadens billigaste solcellsfinansiering. Vi är oerhört stolta att få samarbeta med ett ledande bolag som Cellsolar och bidra till att minska hushållens koldioxidutsläpp. Idag har vi lånat ut strax under en knapp miljard i gröna lån och med dagens lansering kan vi fortsätta att bidra till en grön omställning, säger Hampus Brodén, VD och grundare Stabelo.

Det nya samarbetet lanseras mot konsumenter idag.

Om Cellsolar:

Cellsolar är ett av Sveriges ledande solcellsföretag som hjälper svenska villaägare att investera i solcellsanläggningar. Vårt mål är att alla ska producera egen grön el med hjälp av solenergi. Vi tar Sverige närmare omställningen till 100% förnybar energi, ett tak i taget. För mer ingående information om vår verksamhet, besök cellsolar.se.

Om Stabelo:

Stabelo har över 18 000 kunder och utsågs till årets bolån 2020 av Privata Affärer. För bolånekunder erbjuder Stabelo Gröna tilläggslån från 0,84% ränta med ett års bindningstid och aktuell 3-månaders ränta på 0,94%. Detta innebär att kunder inte längre behöver ligga ute med stora engångsbelopp utan nu istället kan välja en mer förmånlig finansieringslösning.

[1]sverigesmiljomal.se/miljomalen/begransad-klimatpaverkan/klimatpaverkande-utslapp/

[2]naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-konsumtionsbaserade-utslapp-per-person/

[3] https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/

Cellsolar är en av Sveriges ledande solcellsleverantörer som hjälper svenska villaägare att investera i solcellsanläggningar. Vårt mål är att alla ska producera egen grön el med hjälp av solenergi. Vi arbetar för en hållbar framtid och tar Sverige närmare omställningen till 100% förnybar energi, ett tak i taget. Vi levererar även smarta och kraftfulla labboxar för elbilar till svenska hushåll. För mer ingående information om vår verksamhet, besök cellsolar.se.