1KOMMA5° manifest för att samla Sverige i omställningen till energismarta hushåll

Cleantechbolaget 1KOMMA5° lanserar manifest – uppmanar alla att göra sitt i omställningen till energismarta hushåll

1KOMMA5° Sverige har lanserat ett manifest för klimatet, där målet är att ställa om villamarknaden till energismarta hushåll med hjälp av grön el. Manifestet ska uppmuntra så många som möjligt att skriva under digitalt på hemsidan och genom detta upplysa politiker om vikten av att ta beslut som förenklar processen i omställningen till grön el.

Sverige har länge varit en förebild när det kommer till att driva förändring, vilket även måste gälla klimatomställningen. Vi står inför vår tids största utmaning och det är vårt ansvar att skapa den framtid vi stolt kan föra vidare till framtida generationer. 1KOMMA5° har växt oerhört snabbt på kort tid och vet därmed att det inte är en omöjlighet att få med sig en stor grupp människor på kort tid, vilket är precis vad som krävs för att gå mot en oemotståndlig förändring.

Manifestet grundar sig i villaägarens perspektiv, men innehåller förslag för både entreprenörer, företag, privatpersoner och politiker. När det kommer till omställningen till energismarta hushåll räcker det inte att en grupp agerar, utan hela Sverige måste med. Därför vill vi uppmana och samla fler resurser samt lyfta kompetensutveckling inom förnyelsebar energi. Processen för att ställa om till grön el måste förenklas i alla led. Med de olika förslag och åtgärder som listas kommer situationen förbättras för hela Sverige, som i sin tur kan inspirera fler länder till förändring. Ju fler underskrifter, desto grundligare krav att lämna över till regeringen.

- Att ställa om till grön el är en av många lösningar när det kommer till klimatkrisen. Alla måste hjälpa till efter bästa förmåga och på 1KOMMA5° vill vi samla de främsta entreprenörerna och den bästa kompetensen för att skapa förändring. Vi har inte tid att vänta och tillsammans kan vi skapa den förändring som krävs, säger Gunnar Jönsson, VD, 1KOMMA5° Sverige och Norden.

Skriv under manifestet här.