2030-sekretariatet: Klimatjulbord av svenska miljöprojekt dukat för EU

Nästa år kommer EU att dela ut ett återställningsbidrag efter Covid-19 pandemin till medlemsländerna. Hela 7 500 miljarder kronor skall fördelas, och en tredjedel skall gå till grön omställning. Det är en rekordsatsning som påverkar miljöarbetet i alla EUs medlemsländer. Sverige är dessvärre sena med sin ansökan.

2030-sekretariatet har därför tillsammans med partners satt samman en lista av 31 klimatförslag inom flera olika samhällsområden. Denna lista kommer att skickas både till EU kommissionen och göras tillgängligt på i form av en digital adventskalender under namnet swedishgreenrecovery.eu.

• -EU gör helt rätt, de ser samhällsnyttan i kraftiga satsningar på klimatet, kommenterar Jakob Lagercrantz, VD på 2030-sekretariatet. Just nu finns ett gyllene tillfälle för Sverige att visa på innovationsanda och klimatidéer, och det är en möjlighet att visa fram vad det svenska näringslivet redan gör.

EU begärde en lista på klimatsatsningar från medlemsländerna till mitten av oktober, och länder som Frankrike, Italien och Spanien var snabba att leverera. Den svenska regeringen är sena med sin lista på projekt, och enligt vad Finansdepartementet aviserat skall EUs miljöstöd användas för att bekosta höstbudgetens satsningar – inte finansiera nya projekt.

Syftet 2030-sekretariatets lista är att visa på den vilja och innovationsanda som finns i industrin, och inspirera inte minst EU kommissionen. Sverige har kommit långt, och har mycket att visa upp. Inom EU pågår ett ovanligt intensivt arbete med att skärpa klimatmålen. Under de kommande åtta månaderna kommer en lång rad direktiv att revideras för att anpassas till den nya klimatlagen som skärper EU:s klimatmål med omkring 40% till 2030.

• -Vi står inför den stora klimatomställningen, ett decennium där vi konkret måste ställa om, kommenterar Jakob Lagercrantz. Med 2500 miljarder kronor som satsas på klimatomställningen kan vi verkligen accelerera. Den som ligger i framkant har mycket att tjäna – och klimatet är den stora vinnaren.

2030-sekretariatet bildades för att stötta den svenska omställningen av transportsektorn. Med över 60 partners arbetar vi brett med alla delar av transportsektorns omställning, från biodrivmedel till fordon till vårt resande.