Lätta lastbilar 2022: Boom för el, etanol och laddhybrider, diesel och gas backar

2022 var året då eldrivna lätta lastbilar slog igenom. De stod för 14.5% av marknaden, en ökning med 85 procent. På lägre nivåer ökade laddhybrider och etanoldrift ännu mer, medan gasdriften minskade och dieseldriftens dominans bröts. Det visar 2030-sekretariatets genomgång av registreringen av nya lätta lastbilar 2022. 2030-sekretariatet slår dock larm för 2023; efter att premien snabbavvecklats, ökar dieselandelen åter.

– Underbart riskerar att vara kort när det gäller de lätta lastbilarnas omställning. 2022 var året då eldrift slog igenom, men vi ser redan en trist återgång till dieseldrift eftersom premien snabbavvecklades. Andelen eldrivna lätta lastbilar nästan halverades i januari i år, till bara 7.4%. Det säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Lätta lastbilar <3.5 ton

0,6%

Totalt

100,0%

– Regeringen kan kostnadseffektivt välja att enbart gynna el- och gasdrivna lätta lastbilar, skåpbilar, pick-ups och bussar. Här är stimulansen absolut nödvändig och bidrar till att hela Sverige kan ställa om. Därtill behöver Sverige göra som en rad andra länder och tillåtna att el- och gasdrivna nyttofordon på upp till 4.25 ton framförs på B-körkort.

De tio mest registrerade nya lätta lastbilarna år 2022 var enligt nedan:

Modell

jan-dec

VW CADDY

35,4%

FORD TRANSIT CONNECT

19,2%

MERCEDES SPRINTER

42,0%

TOYOTA PROACE

9,9%

VW TRANSPORTER

FORD TRANSIT CUSTOM

MERCEDES VITO

1,3%

RENAULT KANGOO

11,6%

PEUGEOT PARTNER

PEUGEOT EXPERT

21,0%

2030-sekretariatet riktar ett tack till ledande transportköpare, som med klimatkrav bidragit till att alltfler kan investera i nyttofordon på el och biogas. ”De stora transportköpare som enbart upphandlar på lägsta pris lämnar en klimatets springnota efter sig. Framtiden tillhör de som är en del av lösningen, inte de som är en del av problemet.”

All statistik kommer från Mobility Sweden.

För ytterligare information: Se 2030-sekretariatet.se. Intervjuer via Agnes Bondelid

• Miljö, energi

2030-sekretariatet är Sveriges nationella sekretariat för omställningen till fossilfria transporter och resor. Vi bildades samtidigt som 2030-målet antogs för att stötta politiker, näringsliv och resenärer i omställningen. Med över 60 partners arbetar vi brett med alla delar av transportsektorns omställning, från drivmedel till fordon och beteende.

By 2030, the fossil carbon dioxide emissions from the Swedish transport sector are to decrease by 70 percent compared to 2010 – the toughest climate goal in the world. The 2030-secretariate is the official, national NGO supporting the decarbonization of the transport sector by monitoring Swedish politics and advise further actions. We consist of a “coalition of the willing”; national and international companies and business organizations sharing the same goal of a sustainable Swedish transport sector.