CSRD och ESRS

Det här behöver du veta just nu om CSRD och ESRS.

Sommaren börjar lida mot sitt slut och det är dags att fortsätta med förberedelserna inför CSRDs ikraftträdande. Sommarmånaderna har inneburit flera CSRD-nyheter. Vi sammanfattar de viktigaste nyheterna och vad du behöver ha koll på framöver.

ESRS kan bli antaget redan i oktober

Efter en fyra veckor lång samrådsperiod antog kommissionen en slutlig version av ESRS den 31 juli 2023. ESRS kommer nu officiellt skickas till EU-rådet och EU-parlamentet under augusti, och de har då två månader på sig att ta beslut om förslaget och har även möjlighet till ytterligare två månader. Om de väljer att inte avslå förslaget kommer standarden betraktas som antagen. Företag som berörs i de första två omgångarna (se information längre ner) bör snarast påbörja arbetet med implementeringen av CSRD, då det kommer vara en oerhört snäv tidplan för implementering från det att ESRS vinner laga kraft.

Färre obligatoriska krav i den senaste versionen av ESRS
EU-kommissionen har sänkt ambitionsnivån jämfört med det utkast som EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) tog fram i slutet av 2022. Bland annat är inte längre klimat och egen arbetskraft automatiskt obligatoriska. I stället avgör den dubbla väsentlighetsanalysen vilka delar av ESRS som bolagen ska redovisa enligt. För många bolag innebär detta dock inte nödvändigtvis en ambitionssänkning i praktiken, då de flesta stora bolag lär landa i att klimat och egen arbetskraft är väsentliga frågor. De två generella standarderna (ESRS 1 och ESRS 2) är obligatoriska för alla berörda bolag.

Kommissionen har även infört infasningsperioder för vissa upplysningar, samt att fler upplysningar är frivilliga jämfört med tidigare utkast.

Den svenska utredningen föreslår implementering av CSRD i linje med EU:s ambitionsnivå
Den 19 juni 2023 publicerades den offentliga utredningen (Nya regler om hållbarhetsredovisning, SOU 2023:35) med rekommendationer för hur CSRD bör implementeras i svensk lagstiftning. Det är en efterlängtad utredning som ger ytterligare lite klarhet för svenska företag kring hur och när CSRD ska implementeras.

När det nuvarande direktivet om hållbarhetsrapportering [1] skulle implementeras i svensk lagstiftning gick Sverige längre än vad EU krävde avseende hur många bolag som skulle behöva rapportera. Vid implementeringen av CSRD är däremot utgångpunkten att de svenska kraven inte ska vara mer omfattande än för andra europeiska företag. Sverige väljer därmed att följa EU:s direktiv avseende bolag som omfattas och tidplan.

Tidplanen följer den som EU har angett i direktivet, dvs:

Kraven i CSRD kommer primärt att implementeras i årsredovisningslagen.

[1] NFRD – non financial reporting directive

Nya guider och standarder kommer under hösten

Vi ser bland annat fram mot följande:

• Slutligt antagande av ESRS standarden förväntas vid slutet av parlamentets och rådets granskningsperiod.
  • EFRAGs guider som ska underlätta implementeringen. Hittills är det två planerade guider, som förväntas godkännas av EFRAG i september. Därefter skickas den på remiss under fyra veckor, så gissningsvis finns det en slutlig version i Q4 2023.
  • Guide avseende dubbel väsentlighetsanalys som syftar till att stötta bolagen vid genomförande av den dubbla väsentlighetsanalysen.
  • Guide avseende värdekedjan som syftar till att tydliggöra bland annat hur värdekedjan bör beaktas i den dubbla väsentlighetsanalysen, vilka upplysningar som bör inkludera data från värdekedjan och förhållningssätt till uppskattningar av data i värdekedjan.
  • Standarder för små och medelstora företag, en för börsnoterade bolag och en frivillig (dvs för små och medelstora bolag som inte är börsnoterade). Standarden för börsnoterade bolag beräknas godkännas Q4 2023.
  • Sektorspecifika standarder, där finns dock inte någon specifik tidplan, men kommissionen förväntas ge mer information om tidplanen under hösten.

Berörda bolag bör börja förbereda sig redan nu
För stora bolag och koncerner som berörs av CSRD är det hög tid att påbörja arbetet med den dubbla väsentlighetsanalysen, då den avgör vilka delar av CSRD som är obligatoriska att rapportera på. Det gäller även de bolag som berörs för första gången verksamhetsår 2025, då väldigt mycket behöver komma på plats. Det är inte så att de som berörs 2025 har gott om tid, det är snarare så att de som berörs redan 2024 har ont om tid.

Utifrån resultatet i den dubbla väsentlighetsanalysen bör bolag även ta fram gapanalyser och handlingsplaner för att säkerställa att allt finns på plats inför ikraftträdandet.

Det är även klokt att börja anpassa hållbarhetsrapporten efter CSRD redan innan det krävs juridiskt. Då standarderna är relativt omfattande och detaljerade, är det fördelaktigt att smygstarta implementeringen för att minska risken för stress och felaktigheter. Det ger även organisationen en möjlighet att börja sprida kunskap om de nya kraven inom organisationen.

Små och medelstora företag bör följa utvecklingen av de standarder som tas fram för just små och medelstora företag. I det fall det finns förväntningar och krav från viktiga intressenter, kan det vara relevant att påbörja arbetet för CSRD-rapportering redan nu.

2050 kan hjälpa till
2050 har gedigen kunskap om hållbarhetsfrågor och hur bolag bör arbeta med hållbarhetsfrågor för att skapa affärsnytta. Vi har redan stöttat flertalet kunder med genomförande av dubbla väsentlighetsanalyser, gapanalyser och rådgivning för implementering. Vi har även erfarenhet av att påbörja anpassning av hållbarhetsrapporter utefter kraven i ESRS. Vi erbjuder dessutom utbildningar i CSRD och kraven i ESRS som kan anpassas efter era förutsättningar.

Vi har även gedigen erfarenhet av miljö- och riskanalyser (t.ex. klimatberäkningar, klimatrelaterade riskbedömningar), framtagande av hållbarhetsmål och handlingsplaner etc. som är viktiga delar av CSRD.

Kontakta oss så berättar vi gärna mer!

Mats Tedenvall
Affärsenhetschef och expert hållbarhetsrapportering
mats.tedenvall@2050.se
070–697 39 01

Rebecka Jakobsson
Ansvarig för 2050:s tjänster inom hållbarhetsrapportering
rebecka.jakobsson@2050.se
070–217 68 91

Anders Grönvall

Presskontakt Pressansvarig Marknadsföring 073-363 03 31

Din strategiska hållbarhetspartner – sedan 2013

2050:s vision är "Goda affärer på en planet i balans". Vi hjälper uppdragsgivare till ökad hållbarhet och lönsamhet med hjälp av våra kärnkompetenser: analys, kommunikation och affärsutveckling. Tillsammans med 2050 får ni en samarbetspartner som vet hur lönsamma affärer skapas inom planetens gränser.

Med våra värdeord mod, lust och kreativitet verkar 2050 i gränslandet mellan politik, forskning och näringsliv. Vår viktigaste kompass är att vara en del i förverkligandet av de Globala målen och därmed integrerar vi alla hållbarhetsdimensioner i uppdragen.

Som föregångare inom området har vi sedan 2013 fortsatt att kanalisera och utveckla grundarnas engagemang, kompetens och driv i miljö- och klimatfrågorna. Våra medarbetare har kompetens och erfarenhet att stötta dig under hela eller delar av resan mot netto noll.