Toppvärvningar till 4C Strategies samtidigt som företaget ökar omsättningen med 54 procent

Det svenska tillväxtföretaget 4C Strategies, som erbjuder mjukvara och tjänster inom risk- och krishantering, fortsätter att utveckla sin verksamhet. Företaget har värvat Magnus Bergqvist från IT-jätten SAP som ny vd och engelsmannen David Lidbetter, tidigare Europachef på säkerhetsföretaget G4S, som ny styrelsemedlem. Samtidigt levererar 4C Strategies en omsättningsökning på hela 54 procent och ett rörelseresultat på 11 procent för 2010/11. Nästa steg är etablering i London.

Att kunna bedöma risker och hantera kriser blir allt mer avgörande för företag och organisationer i en global omvärld som präglas av finansoro, hot om terrorism, naturkatastrofer och väderstörningar. Konsekvenserna blir stora när något inträffar.

4C Strategies tillhandahåller egenutvecklade mjukvaror samt konsulttjänster inom risk- och krishantering. Efterfrågan på företagets produkter och tjänster har växt kraftigt under de senaste åren, inte minst internationellt, och därför etablerar 4C Strategies nu också kontor i London. Företaget har redan idag en stor kundbas i Storbritannien, där bland annat brittiska försvaret och British Telecom ingår.

Rekryteringen av Magnus Bergqvist, som kommer från en tjänst som chef för SAP:s Field Services i Norden och Baltikum, är ett viktigt led i den globala expansionen. Han kommer att ha det operativa ansvaret för 4C Strategies medan nuvarande vd och företagets grundare - Andreas Hedskog – blir arbetande styrelseordförande.

– Vi är väldigt glada över att välkomna Magnus Bergqvist till 4C Strategies. Han har en gedigen bakgrund inom IT-branschen och bred erfarenhet av att leda arbete i en internationell miljö. Vi kommer ha stor nytta av hans kompetens i det fortsatta arbetet att etablera oss som en global leverantör inom risk- och krishantering, säger Andreas Hedskog.

Magnus Bergqvist tillträder vd-rollen omgående och kommer till 4C Strategies när företaget redovisar ett bokslut med en omsättningsökning på hela 54 procent till 62 miljoner kronor för 2010/11, och ett resultat på 11 procent trots stora investeringar i utveckling av mjukvara och pågående Londonetablering.

– 4C Strategies ska fortsätta att växa och driva utvecklingen inom risk- och krishantering för att möta behovet från både små och stora organisationer. Det gäller från standardiseringsarbete till att erbjuda de senaste metoderna inom området för att skapa varaktiga förändringar hos våra kunder, säger Magnus Bergqvist.

Förutom rekryteringen av Magnus Bergkvist stärker 4C Strategies sin styrelse med David Lidbetter, tidigare Europachef för världens största säkerhetsföretag - G4S.

– David Lidbetter har ett enormt kontaktnät i Europa och övriga världen, och har djup kunskap inom vårt affärsområde. Det är en väldigt betydelsefull och strategisk rekrytering till vår styrelse och för vår fortsatta utveckling, säger Andreas Hedskog.

• säkerhetslösningar
  • säkerhetsföretag
  • mjukvarulösningar
  • mjukvara
  • tillväxtbransch
  • riskmanagement

4C Strategies är en internationell och ledande leverantör av lösningar för effektiv riskhantering. Vi erbjuder våra klienter i den offentliga och privata sektorn konsulttjänster och mjukvaror för att skapa, bygga och upprätthålla en god organisatorisk förmåga inom risk- och krishantering.