Fallgropar i svenskt ledarskap

Sedan drygt ett år har Alfombra Roja ett spännande samarbete med Lead Com.  Per Klefelt och Peter Böök är enligt Vattenfall (2008) ”de mest kompetenta och professionella tränarna i Europa när det gäller ledarskap och kommunikation”. Alfombra Roja har nu försäkrat sig om att vi kan förmedla den nya föreläsningsserie som Lead Com planerar. Det handlar om totalt tre föreläsningar, vardera på tre timmar, som fokuserar på de tio vanligaste fallgroparna i svenskt ledarskap.

Med tanke på hur många chefer Peter och Per jobbat med på olika svenska och internationella företag torde detta kunna bli en mycket intressant serie. De har sammantaget mer än trettiofem års erfarenhet av chefsträning och har jobbat med banker, industri- och tjänsteföretag, stora som små. De utlovar inte bara dialoger som var och en kan känna igen sig i och skratta åt, utan också handfasta tips och verktyg för att undvika att falla ner i den svarta avgrund av kommunikationsmissar som det är så lätt att hamna i och som kostar företag stora pengar.

Vi har bett dem avslöja något av sitt innehåll och de har gått med på att lista den första föreläsningens rubriker vilka är ärlighet, försvar, frågor och lyssnande.

Att vara ärlig kan ju låta fint och humant men det är inte alltid det bästa verktyget i ledarskap, menar Per och Peter. En avdelning där uttrycket ”här kör vi med raka puckar” är norm präglas ofta av otäcka stämningar och arbetsplatsmobbning. Felaktig levererad och odiplomatisk ärlighet kan i grunden skadskjuta andra människor för mycket lång tid – ibland för alltid.

Vi har alla, även som chefer, en tendens att hamna i försvar istället för att uppnå konflikttrappans högsta steg; nämligen att verkligen lyssna. Att gå i försvar är sällan något som gör organisationen effektivare och kan tvärtom hindra utveckling inte bara för ögonblicket utan också på längre sikt. Möts förslag, synpunkter och idéer ständigt med försvarspositioner blir det till sist helt tyst i organisationen.

Många chefer fastnar i att ställa alldeles för många frågor. Peter och Per menar att frågeinkontinens är en av de vanligaste synderna bland chefer. Många är inte medvetna om hur frågor inverkar och styr ett samtal på ett sätt som leder bort från en verklig dialog. Kedjefrågor förekommer ofta och skapar förvirring, slutna frågor ger ja och nej svar som begränsar kommunikationen.

Att professionellt kunna lyssna på medarbetare och kollegor, att kunna höra vad som verkligen menas och att göra det utan fördomar är en svår konst som det krävs träning för att lära sig, säger Per. Peter fyller på och menar att vi alla har svårt för att verkligen vara i nuet. Vi lyssnar inte utan är redan på väg till nästa steg och missar då det väsentliga i budskapet.

Alfombra Roja undrar vad de två följande föreläsningarna kommer att handla om. Tja, säger Per. Allt hänger ju ihop men vi kommer bland annat att prata om konsten att delegera och att ge feedback. Den sista punkten vi tar upp är mod, säger Peter. Det är kanske den svåraste fallgropen av alla och också den det råder mest brist på.

Denna föreläsningsserie kan bokas genom Alfombra Roja redan nu.

PMB

• ledarskapsfrågor