134 miljoner kontakter i en mobiltelefon

Den 6 november presenterade Oricane en databasapplikation för kontakter i mobiltelefoner som kan lagra över 134 miljoner namn- och nummer i en HTC Touch Pro mobiltelefon. Applikationen har utvecklats av Oricane på bara 4 veckor och har byggts på Oricanes BioDEX mobile, en patenterad lösning för att komprimera, lagra och söka efter information i mobiltelefoner och andra små enheter.

I jämförelse- och demonstrationssyfte visade Oricane också en databasapplikation för kontakter, som lagrar samma information som i mobiltelefonen, byggd på en ledande databasapplikation som körs på en dator med Intel® Dual-Core-teknik.

"Vi låter folk välja ett namn från en av 270 000 sidor med namn på datorn och sedan får de söka efter telefonnumret både på datorn och i mobiltelefonen. Hur ska vi annars kunna visa att vi har över 134 miljoner poster i mobiltelefonen?", säger Mikael Sundström, VD på Oricane.

Fredrik Kallioniemi, Marknadchef på Oricane, presenterade tekniken i på konferensen "Mobile Communications: Future services and business models" i Tokyo i Japan.
"Folk här i Tokyo blir förstummade när de upplever liknande eller bättre söktider, oftast 50-70 millisekunder, i en mobiltelefon, jämfört med en dator, som är minst 10 gånger mer kraftfull", säger Fredrik Kallioniemi.

Medlemmar i Oricanes algoritmdesignteam utförde samma demonstration i Stockholm den 6 november under "Mobilgalan", där Oricane fick priset "Golden mobile" i kategorin "Mobile technology of the year".

OM ORICANE
Oricane är en pionjär inom grön programvaruteknik som kommer att göra den framtida tillväxten och utvecklingen av framtidens Internet mermiljövänlig. Faktum kvarstår att Internet idag förbrukar mer än 5 % av världens totala elproduktion och har en årlig tillväxt på 50-60 %.

Oricanes teknik baseras på patenterade energibesparande algoritmer som effektiviserar beslutsprocesser i programvara, till exempel paketklassificering och paketvidarebefordring.

Oricanes flaggskepp, BioCAM, är en innovativ lösning på välkända problem med skalbarhet i kärnan av Internet. Internets infrastruktur rationaliseras och ger betydligt sänkta kostnader och minskad energiförbrukning med 75-95 % beroende på applikation.

BioCAM finns även i en mobil version, en energibesparandeIT-säkerhetslösning som har utformats för framtidens mobilsurfare som inte bara kräver en brandvägg när de surfar utan även en miljöengagerad operatör och ökad batteritid i den mobila enheten.

När BioCAM har körts igång helt på dagens Internet (IPv4) minskas den totala energiförbrukningen med mer än 148 GWh, motsvarande 88 000 ton koldioxid. Uppskattningar för en fullständig lansering på framtidens Internet (IPv6) och 128-bitsadresser visar en minskning av utsläpp som överskrider 326 miljoner ton koldioxid, motsvarande utsläppen från mer än 200 koleldade kraftverk.

BioCAM löser problem med energieffektivitet när information transporteras i nätverket, medan den nya BioDEX-produkten hanterar energieffektivitet när information lagras och söks igenom, till exempel vid datacenter där omfattande problem med energiförbrukning förekommer, både vad gäller kostnader och tekniska problem.

PRESSKONTAKTER
Mikael Sundström, VD, +46 70 730 3811