Per Önnemyr, chef för Idean i Sverige

Backelite blir Idean

Idean, som är Capgemini Invents nätverk av designstudios, välkomnar Backelite som från och med idag byter namn till Idean.

Sammanslagningen av dessa kreativa tjänstedesignbyråer under ett enda varumärke - Idean - samlar ett brett utbud av designerbjudanden och gör det möjligt att ytterligare möta både lokala och globala företags behov av digital transformation inom design, affärsrådgivning och utveckling.

Backelite grundades 2006 för att utforma och designa digitala tjänster som kombinerar slutanvändarnas behov och förväntningar med organisationers mål. I Sverige startade Backelite 2016 och finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

-Sedan 2006 har Backelite varit en designbyrå med passion för design som sätter människan i fokus genom att ta fram nyskapande digitala produkter och tjänster. Vi är glada över att välkomna teamet till vårt Idean-nätverk, säger Risto Lahdesmaki, CEO på Idean, en del av Capgemini Invent. - Capgemini Invent samlar nu ett världsledande designerbjudande under ett varumärke: Idean.

-De senaste två åren har varit en fantastisk resa för Backelite Sverige och våra studios. Att bli en del av Idean blir ytterligare ett steg framåt och uppåt och matchar våra ambitioner om att bli marknadsledande i Sverige. säger Per Önnemyr, Chef för Idean i Sverige

Om Idean

Idean är en global designbyrå som använder design som ett strategiskt verktyg för att omvandla företag och utmana dagens sanningar. De samarbetar med organisationer av alla storlekar, från startups till Fortune 500-företag för att uppnå deras design- och affärsmål. Genom att sätta människan i centrum skapar de produkter, tjänster och upplevelser som ger långvariga resultat för kunderna. Under 2017 blev Idean en del av Capgemini-gruppen och är i dag en del av Capgemini Invent.

Om Capgemini Invent

Capgemini Invent är Capgeminis affärsområde inom digital innovation, rådgivning och transformation, och hjälper CxOs att visualisera och bygga nästa generations organisationer. Med ett team om fler än 6 000 anställda i över 30 kontor och 22 designstudios runt om i världen hjälper de företag med strategi, teknik, data science och kreativ design samt djup branschkompetens och insikter, för att utveckla nya digitala lösningar och framtida affärsmodeller.

Capgemini Invent är en viktig del av Capgemini, en global ledare inom consulting, tekniktjänster och digital transformation. Capgemini ligger i innovationens framkantför att bemöta kunders behov och möjligheter i vår föränderliga värld av molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av 50 års erfarenhet och gedigen branschspecifik kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till löpande leverans. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2017 redovisade Capgemini globala intäkter på 12,8 miljarder euro. People matter, results count.