Bara en av fyra svenska medborgartjänster på nätet är mobilanpassad – vidareutveckling av övriga e-tjänster stagnerar

Stockholm den 25 juni 2015 – Trots att Sverige är bland de europeiska länderna där flest medborgare använder internet från mobila enheter, är bara drygt en av fyra svenska myndighetssajter mobilanpassad. Samtidigt har digitaliseringen av övriga svenska offentliga tjänster inte utvecklats vidare i jämförelse med föregående år. Det visar Capgeminis årliga kartläggning av e-förvaltningstjänster eGovernment Benchmark Report som genomförs på uppdrag av EU-kommissionen för tolfte året i rad.

Rapporten visar att det finns ett gap i mobilanpassning av företags- och medborgartjänster i Sverige. Cirka 85 % av tjänsterna för att starta ett företag är specialanpassade för åtkomst via mobila enheter. Sverige ligger på plats två i denna rankning, efter Österrike och före Danmark. Medborgartjänsterna däremot är mycket mindre utvecklade, endast cirka 25 % av sajterna är mobilanpassade. Här ligger Sverige strax under det europeiska genomsnittet. Den offentliga sektorn i Sverige halkar efter de kommersiella sajterna, där 37 % är mobilanpassade. [1] Samtidigt ingår Sverige i den grupp där över 40 % av befolkningen surfar på nätet från mobila enheter.

Rapporten är baserad på en analys av 10 000 europeiska webbsidor och kartlägger utvecklingen av e-tjänster inom de fyra kärnområdena användarvänlighet, transparens och öppenhet kring information, möjlighet att använda offentliga e-tjänster från utlandet samt tekniska förutsättningar för autentisering. För första gången ingår också tjänsternas mobilanpassning i kartläggningen.

I de fyra kärnområdena har utvecklingen i Sverige nästintill stagnerat under 2014. Enbart tillgängligheten av e-tjänster i utlandet har förbättrats, med 68 % tillgängliga tjänster, jämfört med 63 % i föregående år.

Sverige ligger i framkant i Europa angående utbudet och kvalitén av e-tjänster, tillsammans med Danmark, Finland och Norge. Men även om vi ligger bra till i den europeiska jämförelsen får vi toppbetyg enbart för användarvänligheten av våra e-tjänster, det vill säga i ett av fyra områden. Det är fortfarande en lång väg att gå och att sajterna inte är mobilanpassade är särskilt oroväckande med tanke på den höga andelen av svenskar som använder internet från mobila enheter. Att svenska myndigheter inte verkar prioritera mobilanpassning är förvånande med Sveriges bakgrund som ledande inom utveckling av teknik för mobil kommunikation, säger Håkan Petersson, Senior Vice President på Capgemini .

I jämförelse med det europeiska genomsnittet har Sverige en högre digitaliseringsgrad av sina e-tjänster:

• Användarvänlighet: 84 % i Sverige jämfört med 73 % på europeisk nivå
  • Transparens: 61 % i Sverige jämfört med 51 % på europeisk nivå
  • Tillgång till e-tjänster från utlandet: 68 % i Sverige jämfört med 58 % på europeisk nivå
  • Autentisering: 63 % i Sverige jämfört med 50 % på europeisk nivå

För tillgång till den fullständiga studien, besök: http://www.capgemini.com/egov-benchmark

För mer information om EU:s digitala agenda, besök: https://ec.europa.eu/digital-agenda/

[1] Enligt HUI Research, e-barometern 2014 . eGov Benchmark 2014 insight report