Från vänster, Kiran Shah, Capgemini, Johan Brauhn, Skandiabanken, Kristina Tånneryd, Skandiabanken, Christophe Bonnard, Capgemini, Johanna Cerwall, Skandiabanken och Rakesh Kapoor, Capgemini

Capgemini möjliggör ny automatiserad lösning för hypotekslån för Skandiabanken

Capgemini offentliggör i dag sitt framgångsrika samarbete med Skandiabanken, och lanseringen av LUX (Lending User Experience), bankens nya lösning för digitala hypotekslån. Onlinebankens nya hypotektslån LUX kortar ned den tid det tar att få beviljat lån, samtidigt som den ökar kundernas insyn.

LUX, ett nytt automatiserat system för lånehantering, designades och implementerades av Capgemini på mindre än 12 månader. Den nya lösningen gör det möjligt för Skandiabanken att fortsätta erbjuda attraktiva bolån på den svenska marknaden.

Den nya tjänsten innebär:

• Förbättrad kundupplevelse
  • Minskade operativa risker
  • Sänkta kostnader tack vare färre manuella steg
  • Smidig och flexibel uppstartsprocess

• -Vår nya digitala lösning LUX gör att våra kunder får bättre insyn och snabbare beslut angående sina lån, till konkurrenskraftiga priser. Med LUX kan kunderna få besked om sina lån och lånevillkor inom några dagar, ibland inom bara några minuter. Vårt samarbete med Capgemini har resulterat i en förenklad och automatiserad låneprocess som kommer att förbättra kundupplevelsen och öka kundnöjdheten, säger Kristina Tånneryd, produktchef, Skandiabanken.

Capgemini designade och utformade LUXmed hjälp av Pega Platform ™, en digital processautomatisering (DPA) och plattform från Pegasystems. LUX utveklades av Capgemini för att optimera affärsverksamheten och kundupplevelsen av lån. Implementeringen innefattar hela bankens verksamhet för utlån, och inkluderar alla egendomstyper för befintliga och nya kunder.

-Capgeminis projekt med Skandiabanken genomfördes på mindre än 12 månader, vilket är snabbare än genomsnittet för den här typen av digital implementering. Det har varit en spännande resa tillsammans med Skandiabanken, och vi är väldigt nöjda över slutresultatet, säger Kiran Shah, Head of Finacial Services, Capgemini i Sverige.

-Pegas uppdrag är att lösa komplexa affärsfrågor som de Skandiabanken stod inför. Capgemini och Skandiabankens användning av Pega-plattformen är ett bra exempel på hur vi kan hjälpa finansiella tjänsteföretag att utveckla sina erbjudanden, säger Magnus Lagerqvist, nordisk försäljningschef, Pegasystems. -Vi blev imponerade av Capgemini och Skandiabankens innovativa tillvägagångssätt att anpassa plattformen för att leverera en skräddarsydd lösning på rekordtid.

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2017 redovisade Capgemini globala intäkter på 12,8 miljarder euro.

Om Skandia

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar 650 miljarder åt våra närmare 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar.

Läs mer på www.skandia.se

Capgemini är en global partner inom affärs- och tekniktransformation som hjälper organisationer att påskynda deras övergång till en digital och hållbar värld, och samtidigt gör skillnad för företag och samhälle. Det är en ansvarsfull och mångsidig organisation med 340 000 medarbetare i över 50 länder. Med ett starkt arv som sträcker sig över 55 år tillbaka har Capgemini sina kunders förtroende att hjälpa dem frigöra värdet av teknik för att tillgodose hela deras affärsbehov. Capgemini levererar helhetslösningar som utnyttjar styrkan från strategi och design till teknik. Allt drivet av en marknadsledande kapacitet inom AI, moln och data, kombinerat med en djup branschexpertis och ett ekosystem av partners. År 2023 rapporterade Capgemini Group globala intäkter på 22,5 miljarder euro.