Capgemini och Tacton ingår ett samarbete  för att bättre koppla ihop kund, produkt och fabrik

Capgemini och Tacton ingår ett samarbete för att bättre koppla ihop kund, produkt och fabrik

Capgemini i Sverige har ingått ett avtal med mjukvaruproducenten Tacton. Tillsammans ska företagen tillhandahålla innovativa CPQ-lösningar för globala aktörer inom tillverkningsindustrin. Samarbetet kombinerar Capgeminis expertis inom digital transformation tillsammans med Tactons CPQ-lösningar för att på ett bättre sätt koppla ihop kund, produkt och fabrik.

Det nya samarbetet omfattar implementering av lösningar anpassade för tillverkningsindustrin, som både underlättar administrativa arbetsuppgifter och fördelar för produktion. Den molnbaserade CPQ-lösningen gör det lättare att designa, konfigurera och sälja produkter. Det administrativa arbetet kommer att underlättas inom resursplanering och se till att sälj-, ingenjörs-, och produktionsavdelningar alltid är samordnade.

-Vi ska leverera CPQ-lösningar i världsklass till våra kunder. Samarbetet med Tacton innebär att vi kommer kunna göra just det. Och inte bara till nuvarande kunder, utan även till nya kunder så att de kan förbättra sina organisationer med hjälp av våra lösningar, säger Stephan Hedborg, Head of Manufacturing på Capgemini Sverige.

Capgemini och Tacton kommer tillsammans att arbeta med världsledande aktörer inom tillverkningsindustrin för medicinsk teknik och industrimaskiner.

-Vårt gemensamma erbjudande med Capgemini ger oss en möjlighet att satsa på tillverkningsindustrin. Tillsammans kan vi bidra till digitalisering i större skala för att skapa stort värde för våra kunder. Tidigare har vi tillsammans lanserat ett skräddarsytt erbjudande till bilindustrin och vi är nu glada över att ta nästa steg och investera ytterligare i detta framgångsrika samarbete, säger Frederic Laziou, VD vid Tacton.

CPQ-lösning är en programvara som hjälper företag att exakt definiera priset på varor över ett stort och ständigt förändrat spektrum av variabler.

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster samt digital transformation ligger Capgemini i innovationens framkant. Vi möter därmed våra kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med 50 års erfarenhet och en gedigen branschspecifik kompetens gör vi det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom ett brett spann av tjänster, från strategiarbete till drift- och förvaltningsuppdrag. Vi sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att med teknik realiserad affärsnytta åstadkoms av människor. Capgemini är multikulturellt med över 200 000 anställda i mer än 40 länder. 2018 omsatte Capgemini 13,2 miljarder euro.

www.capgemini.com. People matter, results count.

Om Tacton
Tactons mjukvarulösningar kopplar kunden till produkt och fabrik för smartare handel. Genom att sätta kunderna i centrum för processen fokuserar vi på deras behov, vilket möjliggör bättre försäljning och effektivare verksamhet. Med 20 års erfarenhet av artificiell intelligens går vår begränsningsbaserade konfigurator bortom CPQ-lösningar. Vi förvandlar hur du gör affärer - så att dina kunder bygger relationer med sina kunder, inte bara produkter. Med global tillverkningskompetens arbetar vi med partners som ABB, Bosch, Caterpillar Propulsion, Daimler, MAN, Mitsubishi, Siemens, Toshiba och Yaskawa. Tacton har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige och Chicago, USA, med ytterligare kontor i Karlsruhe, Tyskland. Warszawa, Polen; och Tokyo, Japan.

www.tacton.com

Capgemini är en global partner inom affärs- och tekniktransformation som hjälper organisationer att påskynda deras övergång till en digital och hållbar värld, och samtidigt gör skillnad för företag och samhälle. Det är en ansvarsfull och mångsidig organisation med 340 000 medarbetare i över 50 länder. Med ett starkt arv som sträcker sig över 55 år tillbaka har Capgemini sina kunders förtroende att hjälpa dem frigöra värdet av teknik för att tillgodose hela deras affärsbehov. Capgemini levererar helhetslösningar som utnyttjar styrkan från strategi och design till teknik. Allt drivet av en marknadsledande kapacitet inom AI, moln och data, kombinerat med en djup branschexpertis och ett ekosystem av partners. År 2023 rapporterade Capgemini Group globala intäkter på 22,5 miljarder euro.