Capgemini samlar ingenjörer och experter inom innovation och F&U under nytt varumärke: Capgemini Engineering

Världsledande innovations- och FoU-tjänster från Altran och Capgeminis digitaliseringslösningar för tillverkande industri tillsammans under ett enda varumärke

Paris, den 8 april, Capgemini lanserar idag ”Capgemini Engineering”, som konsoliderar bolagets verksamheter inom innovation och högteknologiska konsulttjänster. Tillsammans med koncernens djupa branschkompetens och tekniska lösningar inom digitalisering kommer det nya affärsområdet stötta organisationer där den digitala och fysiska världen möts. Det globala affärsområdet, med sina 52 000 ingenjörer och forskare med närvaro i alla större tekniska knutpunkter över hela världen, bygger på integrationen av Altran, som förvärvades av Capgemini under 2020.

”Dagens ledande organisationer förstår att teknik i kombination med forskning och utveckling sker snabbt och är under ständig utveckling. Det leder till ett behov av heltäckande partnerskap med kunder för att utveckla, lansera, hantera och modernisera banbrytande produkter", säger Aiman Ezzat, VD för Capgemini-koncernen. ”Lanseringen av Capgemini Engineering bygger på integrationen av Altrans erbjudande i koncernen, ett år efter förvärvet. Det kompletterar koncernens redan väletablerade portföljutbud och stöder vår ledande position inom intelligent industri. ”

Capgemini Engineering hjälper världens största innovatörer att utveckla morgondagens produkter och tjänster samt hantera omvälvande förändringar genom att integrera lösningar i digital- och mjukvaruteknologi.

William Rozé, VD för Capgemini Engineering och medlem av koncernledningen säger: ”Forskning och utveckling måste vara uppkopplad och datadriven för att optimera innovationen och påskynda utvecklingen. De tjänster som Capgemini Engineering erbjuder har utformats för att tillgodose exakt detta behov, att utnyttja kraften i data för att främja innovation, skapa nya kundupplevelser och leverera nya värdekällor.”

De funktioner som samlas under varumärket Capgemini Engineering är redan erkända som marknadsledande. I januari 2021 rankade Zinnov, ett ledande globalt management- och strategikonsultföretag, Capgemini i toppen av av sin ”Leadership zone” för sina globala tjänster inom teknik, forskning och utveckling (ER & D), och betonade att koncernen har det största globala nätverket med en närvaro inom alla större tekniska nav. Många kunder drar också nytta av Capgemini Engineerings förmåga att implementera teknik i stor skala, dess djupa produkttekniska färdigheter och omfattande branschexpertis. En sådan kund är Hyperloop TT, ett innovativt transport- och teknikföretag som utvecklar ett disruptivt höghastighets transportsystem baserat på elektromagnetisk drivkraft.

”Vi samarbetar med Capgemini Engineering för att utveckla det första transportgenombrottet på ett sekel och vi värdesätter deras högsta tekniska expertis inom flyg- och systemteknik. De ger oss ett brett utbud av avancerade tjänster inom mekanisk och fysisk teknik, systemarkitektur, mjukvaruutveckling samt projektledning ”, säger HyperloopTTs VD, Andres De Leon.

Det globala affärsområdets tjänster omfattar tre viktiga domäner: product and systems engineering; digital and software engineering; och industriell verksamhet.

För mer information, besök Capgemini Engineering