Anil Agarwal, ny VD på Capgemini

Capgemini utnämner Anil Agarwal som verkställande direktör

Efter flera år som vice VD för Capgemini i Sverige, och senare som VD i Norge, är Anil Agarwal utsedd till VD för Capgemini i Sverige. Parallellt fortsätter han att agera VD för Capgemini i Norge.

Vi har glädjen att utnämna Anil Agarwal som ny VD för Capgemini i Sverige. Parallellt med sitt ansvar som VD i Norge kommer han nu att leda vår verksamhet i Skandinavien,” säger Olivier Sevillia, Group Executive Board member på Capgemini.

Anil kom till Capgemini 2012 som försäljningschef i Sverige. Sedan dess har han haft olika positioner inom försäljning och ledning. Han ersätter Leendert Venema, som började som VD i Sverige i 2010 och som framgångsrikt har utvecklat Capgeminis verksamhet i både Sverige och Norden. Leendert kommer att fortsätta att arbeta som senior executive på globalt nivå i Capgemini.

Jag vill tacka både Leendert och Anil för deras enastående prestationer när det gäller att bygga vår verksamhet i Norden till en ny nivå. Jag ser framemot att fortsätta arbeta med dem båda i deras nya roller,” fortsätter Sevillia.

Anil Argarwal, kort biografi:
Agarwal har omfattande erfarenhet inom IT-industrin och globala konsultföretag. Agarwal har bott i Sverige i över 18 år och har haft ledande positioner inom Capgemini såväl som andra IT-organisationer. Han har en Bachelor i matematik och en Masterexamen i ekonomi från Indian Institute of Management i Bangalore.

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2016 redovisade Capgemini globala intäkter på 12,5 miljarder euro.

Presskontakt Communications Director 076-545 40 14

Capgemini är världsledande när det gäller att hjälpa kunder att driva och utveckla sina verksamheter genom den potential och de möjligheter som skapas av teknik. Koncernen har som ledstjärna att med teknikens hjälp frigöra mänsklig energi som kan användas till att bygga en hållbar och inkluderande framtid. Organisationen präglas av mångfald och ansvar och har 340 000 medarbetare i över 50 länder. Med 55 års erfarenhet och djup branschexpertis är Capgemini en trygg partner som kan hantera hela bredden av kundernas affär, från strategi till drift, och alltid i takt med den senaste utvecklingen för innovationsområden som molnet, data, AI, uppkopplade enheter, mjukvara, digital ingenjörskonst och nya plattformar. Koncernen rapporterade globala intäkter på 18 miljarder Euro för 2021.