People of Lava: ”Google TV bekräftar vår tes”

Igår kväll svensk tid, torsdag den 20 maj 2010, visade Google upp sin Android-baserade Google TV. Avtäckandet skedde på konferensen Google I/O som pågår på Moscone Center i San Francisco, USA. Svenska People of Lava som redan är i gång med tillverkningen av världens första Android-TV applåderar lanseringen.

– Det är klart att det är ett vågspel när man som en liten tillverkare av TV-apparater i premiumklassen bestämmer sig för att lansera en helt ny slags integrerad produkt. Det här ser jag som ett kvitto på att vi satsade rätt, säger Christian Svantesson, VD på People of Lava.
People of Lavas strategi bygger på antagandet att TV:n kommer att förvandlas från en källa för passiv underhållning till ett interaktivt fönster mot världen. All utveckling på företaget syftar till att förverkliga visionen om TV:n som ett ”Window to the World”.

Det var i början av april som People of Lava presenterade Scandinavia™, världens första Android-förberedda TV. TV:n tillverkas vid People of Lavas monteringsanläggning i Stora Höga, utanför Stenungsund. Googles, Sonys och Intels gemensamma produkt blir av allt att döma den andra Android-TV:n på marknaden. Fler lär följa.

– Ju fler Android-baserade TV-apparater som finns på marknaden desto bättre. Det innebär att utvecklingen av TV-anpassade appar kommer att få ny fart. Och det som är bra för användaren är bra för oss, säger Mathias Adolfsson, ansvarig för teknikutveckling på People of Lava.
Google TV bygger på samma analys som ligger bakom People of Lava Scandinavia™, att en modern TV bör erbjuda av både TV-världen och av webben.
– Det faktum att vi och andra kan skapa nya apps till våra kunder, gör att de faktiskt får en levande produkt, som kommer att fortsätta utvecklas med dem, i den riktning de själva önskar, säger Mathias Adolfsson på People of Lava.

För mer information, bilder eller för en inbjudan att testköra Scandinavia™ kontakta:
Martin Ljunggren, Marknadschef, People of Lava: +46-70-745 28 07, martin.ljunggren@peopleoflava.com

Scandinavia image bank:

People of Lava videos, including real footage of the Scandinavia interface:

• Företagsinformation

• lava
  • lcd
  • lcd-tv
  • people of lava
  • platt-tv
  • tv
  • webb tv
  • internet tv
  • google
  • media tv
  • intel
  • sony
  • logitech
  • internet-tv
  • uppkopplad tv
  • People of Lava - Scandinavia
  • android

Kort om People of Lava: Med visionen ”a window to the world” strävar den svenska hemelektronik tillverkaren People of Lava efter att skapa produkter som verkligen betyder något, och öppnar nya vyer.Idag är People of Lava tekniska ledare inom området att kombinera TV-upplevelsen med den uppkopplade/interaktiva upplevelsen. People of Lava är även världsledande inom motoriserade eller fjärrstyrda tillbehör, med sina produkter mMotion Swing, mMotion Twist, mMotion Lift och mMotion Top.
Namnet, People of Lava, syftar till företagets viktigaste resurs - människorna som arbetar varje dag för att nå nya höjder, och skapa nya små underverk. Men ”people” betyder också dem som väljer att sälja produkterna i sina butiker, och dem som väljer att köpa dem med sig hem, och göra dem till sina egna.

Rebecca Hedberg

Presskontakt Press och information +46 (0) 303 79 80 88