Sandviken bygger Melodifestival-webb med SiteVision

Sandvikens kommun lanserar webbsidan Festivalstaden.se inför det kommande värdskapet för Melodifestivalen. Festivalstaden.se är kommunens pilotprojekt inom sociala medier och baseras på webbportalverktyget SiteVision, utvecklat av det svenska företaget Senselogic.

Den 13 februari 2010 kommer Sandviken att stå värd för en av sex deltävlingar i Melodifestivalen. Men redan nu har kommunen startat webbsidan Festivalstaden.se för att öka stadens synlighet och engagera invånarna och andra intresserade genom direktkommunikation i sociala medier. På webbplatsen samlas all kommunikation som berör deltävlingen, såsom bloggar, Twitter och Facebook.

- När vi byggde Festivalstaden.se var det viktigt för oss att integrera flöden från olika kanaler, säger Mikael Nordgren, systemförvaltare på Sandvikens kommun. Bland annat använde vi SiteVisions nya bloggmodul som gör det enkelt att blogga. Dessutom får vi smidigt in nyhetsflöden från Facebook och Twitter.

Inför Melodifestivalen har Sandvikens kommun också startat en sida på Facebook och en mikroblogg på Twitter.

- Vi har redan nu över 700 fans på Facebook och twittrar kontinuerligt om allt som har med Melodifestivalen att göra, säger Mikael Nordgren. Syftet är att engagera Sandvikenborna i Melodifestivalveckan i februari, så att det blir till en gemensam folkfest. Därefter kommer vi att utvärdera hur kommunen kan arbeta vidare med sociala medier.

Melodifestivalens delfinaler kommer utöver Sandviken även att arrangeras i Örnsköldsvik, Malmö, Göteborg och Örebro. Finalen äger rum i Stockholm den 13 mars.

- Det är roligt att se vad våra kunder kan göra med SiteVision som verktyg, säger Anders Korsvall, delägare och grundare av Senselogic. Melodifestivalen är ett folkkärt evenemang som passar utmärkt att diskutera just i sociala medier. Det är ett sätt att göra de pågående diskussionerna tillgängliga för många på ett väldigt enkelt sätt.

Anders Korsvall, utvecklare och delägare av Senselogic.
E-post: anders.korsvall@senselogic.se. Telefon: 019-17 30 32

Om Senselogic
Senselogic AB bildades 2002 och är ett svenskt produktföretag som utvecklar SiteVision, en plattform för portalintegration och webbpublicering (CMS). Företaget driver sin verksamhet från Örebro och har idag mer än 250 kunder med över tusen webbplatser i Norden. Till kunderna hör företag, myndigheter och organisationer, samt över 100 svenska kommuner.

Läs mer på www.senselogic.se.