Scania väljer SiteVision till företagets intranät

Scania väljer SiteVision till företagets intranät

Det Örebrobaserade företaget SiteVision meddelar idag att den globala fordonstillverkaren Scania väljer SiteVisions webbpubliceringsverktyg som en komponent i företagets intranät. I inledningsfasen implementeras SiteVisions webbpubliceringsverktyg i Scanias centrala organisation och produktionsländer globalt.

Med SiteVisions webbpubliceringsverktyg får Scania nya möjligheter att samverka. Detta blir möjligt då webbredaktörer med SiteVision snabbt och enkelt kan skapa och redigera moderna webbsidors funktioner utan krav på programmeringskunskaper.

– Användarvänligheten och flexibiliteten i lösningarna var starkt bidragande orsaker till att valet föll på SiteVision, säger Niclas Lillman, Manager Core Collaboration på Scania IT. Med SiteVision ersätter vi vår tidigare plattform med en modern plattform som enkelt uppdateras till senaste version. På så vis sänker vi våra utvecklingskostnader samtidigt som de anställda får tillgång till den information och den support de behöver i sitt arbete.

SiteVisions avancerade integrationsmöjligheter gör att Scania enkelt kan kombinera lösningar från olika leverantörer. Därigenom kan Scania skapa en specialanpassad intranätplattform med exempelvis dokumenthantering från en leverantör och socialt intranät från en annan.

– Det modulbaserade systemet passar oss perfekt då det påminner om hur vi jobbar med vår fordonsproduktion, säger Niclas Lillman. Varje fordon baseras på ett antal huvudkomponenter som därefter skräddarsys utifrån kundernas specifika behov. På samma sätt kan vi nu med SiteVision anpassa vår intranätplattform utifrån just våra behov.

Med SiteVisions plattform får Scania även tillgång till en väl utbyggd metadatafunktionalitet och en sökmotor som gör att användarna enkelt och snabbt kan hitta rätt information eller intern kompetens baserat på ett specifikt sökord eller ämne. Detta ger Scania en betydligt mer effektiv process för internkommunikation vilket är avgörande för verksamhetsutvecklingen.

– Kunskapsdelning och informationsspridning är mycket viktigt för vår organisation. Det hjälper våra medarbetare att bli mer effektiva i sin vardag, säger Niclas Lillman.

– Vi är glada att Scania väljer SiteVision och ser fram emot att se hur de utvecklar sin intranätplattform för att driva sin internkommunikation framåt, säger Anders Korsvall, VD SiteVision.

___________________________

Bild: P.J.L Laurens. Licensierad under Creative Commons Attribution 3.0