SiteVision 3 finns nu tillgänglig

SiteVision meddelar att version 3 av företagets publicerings- och portalverktyg med samma namn nu är allmänt tillgänglig för nedladdning. Några av nyheterna i den nya versionen är förbättrat redigeringsgränssnitt, obegränsad och enkel skalbarhet, Instant Mobile, en förbättrad sökmotor samt stöd för HTML5. Uppgraderingen till SiteVision 3 är gratis för befintliga kunder.

- Vi tror att användare kommer att uppskatta nya SiteVision 3, inte minst då vi satsat hårt på att skapa det bästa och mest användarvänliga redigeringsgränssnittet på CMS-markaden, säger Anders Korsvall, vd på SiteVision.

Redigeringsverktyget gör att redaktörerna arbetar direkt i webbsidan och ser alla förändringar i realtid. Nytt för SiteVision 3 är också integreringen av databasen Cassandra. Med Cassandra, som även används av bland annat Twitter och Facebook, säkerställs i ännu högre grad den skalbarhet och tillgänglighet som behövs för att hantera skiftningar i belastningen. Det blir dessutom enkelt och snabbt att lägga till nya servrar för att expandera webbplatser i takt med förändrade behov.

- Den nya möjligheten till skalbarhet har stora fördelar framför de traditionella databaserna, säger Anders Korsvall. Förutom att SiteVision kommer att vara det publiceringsverktyg som enklast klarar riktigt tunga webbplatser med stor trafik så kommer det även innebära att kunderna inte behöver binda sig till en nivå. Det går bra att lägga till kapacitet efterhand. Det här är en strategisk satsning som vi tror är attraktiv för webbplatser där skalbarhet och tillförlitlighet är avgörande, exempelvis stora mediewebbplatser eller inom branschen för bank och finans.

Nytt i SiteVision 3 är också den nya funktionen Instant Mobile. Det innebär att det räcker med några få enkla klick för att skapa en mobilversion av hela webbplatsen. Det blir även möjligt att redigera innehåll på mobila enheter, som t.ex. iPhone och iPad.

Sökmotorn har utvecklats mycket i nya SiteVision 3. Det blir nu möjligt att använda sig av sökordsförslag, live-uppdaterade sökresultat medan användaren skriver sökorden, stavningsförslag, sökning på ordstammar, stöd för synonymer samt så kallad facettsökning, där användaren får sökresultaten uppdelade i kategorier för att lättare hitta.

SiteVision 3 stöder den nya standarden HTML5, vilket innebär att kunderna direkt kan få en HTML5-validerad webbplats och kan börja utnyttja HTML5-funktioner, utan programmering eller ändring av sitt nuvarande innehåll.

Alla kunder kan enkelt använda SiteVision 3. Uppgraderingen sker helt automatiskt.

Om SiteVision AB

SiteVision AB är ett svenskt företag inom mjukvarubranschen som utvecklar den ledande portal- och webbpubliceringsplattformen SiteVision. SiteVision-plattformen innehåller en mängd färdiga verktyg för aktörer som vill bygga och förvalta en snygg och användarvänlig webbplats. Idag använder 40% av Sveriges kommuner SiteVisions verktyg. Till det kommer en stor mängd myndigheter och privata företag. Den oberoende webbplatsen Validerat.se visar att webbplatser som använder SiteVision får Sveriges högsta betyg i form av tillgänglighet. Undersökningar som företaget Web Service Award har genomfört bland webbplatsansvariga i Sverige visar att SiteVision gång efter gång har mest nöjda kunder av alla aktörer i branschen.