SiteVision satsar på social collaboration

• Satsning på social samverkan via intranät och extranät i SiteVision
  • Kunder får nya möjligheter med en heltäckande plattform för webbpublicering, samverkan genom social collaboration och mobil åtkomst

CMS-företaget SiteVision, ledande på publicerings- och portallösningar, inleder en storsatsning på sociala intranät och extranät med nya funktioner för social collaboration.

I takt med att allt fler ser fördelarna med att i realtid kunna utbyta information genom privata sociala nätverk, har marknaden för social samverkan även för arbetsrelaterade processer mognat rejält, något som SiteVision fått bekräftat i sin kommunikation med befintliga och nya kunder.

– Många av våra kunder funderar på sociala intranät och sociala samarbetsplattformar. Trenden är tydlig, säger Anders Korsvall, vd på SiteVision. Det som för så många är busenkelt på fritiden är krångligt och tar tid när man är på jobbet. Det ska vi ändra på.

Marknaden för social collaboration domineras av de internationella IT-jättarna med lösningar som ofta är komplicerade och resurskrävande att implementera och förvalta. SiteVisions lösning kommer i stället att fokusera på att det ska vara enkelt att komma igång och koppla på de sociala möjligheter som man har behov av.

– Oberoende undersökningar visar att vi har marknadens mest nöjda användare och vi är övertygade om att vi kommer att lyckas med vårt mål att göra användarna nöjda även här, säger Anders Korsvall, vd på SiteVision.

Till sitt webbpubliceringsverktyg, med samma namn som företaget, lägger SiteVision en lösning med funktionalitet för allt som krävs för den sociala arbetsplatsen, inklusive sociala nätverk, verktyg för projektsamverkan, wikis, bloggar, taggar, feeds och dokumentdelning. Befintliga kunder kan enkelt lägga till lösningen i sitt existerande system. Nya kunder kan välja att inkludera lösningen i sin plattform från start eller i ett senare skede, allt utifrån vad som passar dem bäst.

– Social collaboration är ett koncept som är enklare än det låter, säger Anders Korsvall. I det här sammanhanget handlar det i grund och botten om att skapa möjligheter för kommunikation som förenklar och snabbar på affärsprocesser och samarbete. Det ska vara enkelt att bygga nätverk och broar över geografiska och organisatoriska gränser där man kan utbyta kunskap, idéer och best practices samt att hålla sig informerad om vad som händer inom organisationen. Dessutom blir det enkelt att samarbeta i team och att snabbt hitta specifika kompetenser. Med de ingredienserna skapas en plattform för de anställda att utföra sitt jobb smartare, effektivare och på ett roligare sätt.

Det är bland annat tack vare den tekniska arkitekturen i den senaste versionen av SiteVision som företaget nu på ett smidigt sätt kan skapa avancerad funktionalitet för social collaboration. Exempelvis använder SiteVision samma skalbara databaslösning som Facebook. Dessutom har företaget satsat hårt på att skapa en avancerad sökfunktion. Ytterligare pusselbitar som är på på plats är stöd för HTML5 och mobil användning.

Den senaste versionen, SiteVision 3, släpps inom kort. För befintliga kunder är uppgraderingen gratis och sker automatiskt, utan att kunden behöver genomföra komplicerade uppgraderingsprojekt som kräver konsulttimmar.

SiteVision tillhandahåller sin lösning för social collaboration genom en tilläggslicens. Lösningen är under utveckling och släpps under 2012.

Fakta social collaboration:

I IT-termer innebär en plattform för social collaboration en mjukvarukategori som tillför omfattande funktionalitet för att skapa effektiva arbetsprocesser. Målet är att driva innovation och utveckla processer genom att tillföra nya effektiva möjligheter för samverkan mellan anställda.

Om SiteVision AB

SiteVision AB är ett svenskt företag inom mjukvarubranschen som utvecklar den ledande portal- och webbpubliceringsplattformen SiteVision. SiteVision-plattformen innehåller en mängd färdiga verktyg för aktörer som vill bygga och förvalta en snygg och användarvänlig webbplats. Företaget har under de två senaste åren växt med 50 %. Idag använder en tredjedel av Sveriges kommuner SiteVisions verktyg. Till det kommer en stor mängd myndigheter och privata företag. Den oberoende webbplatsen Validerat.se visar att webbplatser som använder SiteVision får Sveriges högsta betyg i form av tillgänglighet. Undersökningar som företaget Web Service Award har genomfört bland webbplatsansvariga i Sverige visar att SiteVision gång efter gång har mest nöjda kunder av alla aktörer i branschen.