Box whiskydestilleri nomineras till Stora Turismpriset 2016

Tillväxtverket utser varje år en vinnare till Stora Turismpriset. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Alla län i landet presenterar en kandidat till styrelsen för stiftelsen som utser den nationella vinnaren. Prissumman är 100.000 kr.

Från Västernorrland är i år Box Destilleri AB med sitt besökscenter, nominerade som en av tre kandidater att bli länets representant i tävlingen. För att utse länetsrepresentatnt möts de tre kandidaterna i en "folkomröstning" via Landstingets webbsida. Box presenteras här i en liten film och allmänheten får därefter rösta på sin kandidat.

Box Destilleri har en mycket stark tillväxt både som producent av singelmaltwhisky i världsklass och som besöksmål och reseanledning. Den nyss avslutade whiskyfestivalen på destilleriet lockade över 2000 whiskyentusiaster från hela landet trots regnigt väder. Destilleriets Visitor Center är öppet hela sommaren, alla dagar i veckan med guidade turer, café, bistro, butik och bar.

"Vi är fantastiskt stolta över att ha blivit nominerade, säger vd Thomas Larsson. Det finns ett mycket stort intresse att besöka producenter av högkvalitativa drycker både i Sverige och framförallt internationellt. För oss är ett öppet och tillgängligt destilleri en viktig del av vårt varumärkesbygge och ett sätt att visa uppskattning till de som också uppskattar oss.

Röstningen pågår på http://www.lvn.se fram till den 7 augusti.