ÅWL Arkitekter vinner markanvisningstävling på Lidingö

ÅWL Arkitekter vinner tillsammans med SKB markanvisningstävlingen om tre nya kvarter i Rudboda på Lidingö. Förslaget innehåller runt 150 hyresrätter. Projektet kännetecknas av höga ambitioner för såväl gestaltning som social hållbarhet.

Det är nu klart att ÅWL Arkitekters förslag för förtätning av Rudboda på Lidingö vinner stadens markanvisningstävling. Avgörande för vinsten var främst förslagets gestaltning men även dess miljö- och hållbarhetsfaktorer och förslagets ekonomi.

– Utgångspunkten när vi ritat de nya kvarteren har varit att skapa bestående värden för området. Vi vill särskilt ta till vara de fina kvaliteter som sedan tidigare finns i omgivningarna i Rudboda. Det är en fantastisk plats som kommer att vinna på en förtätning. De nya kvarteren kan vara med och skapa den urbanitet som saknas i området, säger Tomas Åsberg, ansvarig arkitekt på ÅWL Arkitekter.

ÅWL Arkitekter har även arbetat för att åstadkomma inbjudande utemiljöer, vilket också är något som uppmärksammades av tävlingsjuryn.
– I vårt förslag har vi tänkt mycket på den sociala hållbarheten i området. Vi vill skapa miljöer som utgör naturliga mötesplatser för de boende såväl som förbipasserande. Ett exempel är att vi vill göra kvarterens förgårdar inbjudande, för att på så sätt locka människor att stanna upp och mötas. Ett av kvarteren består av mindre lägenheter som vi tror lockar många yngre, och där valde vi att bygga en gård med långbord där de boende på ett enkelt och spontant sätt kan träffa sina grannar, säger Sara Revström, ansvarig landskapsarkitekt på ÅWL Arkitekter.

Markanvisningstävlingen har pågått under hösten och 12 olika förslagsställare har deltagit. Nu kommer Lidingö stads detaljplanearbete fortsätta tillsammans med ÅWL Arkitekter och SKB.

För mer information, kontakta:
Malin Pappila, arkitekt och marknadsansvarig, ÅWL Arkitekter, tel. 08-555 786 96, malin.pappila@awlark.se

• arkitekter
  • arkitektur
  • lidingö
  • åwl

Om ÅWL Arkitekter

ÅWL Arkitekter är ett arkitektkontor som arbetar integrerat med hus- och landskapsarkitektur. Företaget har omfattande uppdrag inom bostäder, kontor, kommersiella och offentliga lokaler, landskap samt stadsplanering.

ÅWL Arkitekter startades 1983. Idag består företaget av 70 arkitekter och ingenjörer. Företaget har kontor i Stockholm och Norrköping, men har uppdrag över hela Sverige. Exempel på aktuella projekt är Fredriksdal vid Skanstullsbron och kontorshuset Svea Artilleri, som är certifierat enligt LEED.

Mer information: www.awlark.se

Jonna Nordheim