I veckan startade Eidars nya integrerande fastighetsutbildning. Deltagarna går en 16 månader lång utbildning med varvad teori och praktik och med garanterat sommarjobb hos Eidar.

Eidar, Trollhättans Bostadsbolag skapar integrerande fastighetsutbildning

Tillsammans med Arbetsförmedlingen, Trollhättans Stad och Kunskapsförbundet VÄST har AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag i veckan startat ett lokalt jobbspår vid namn Yrkesintroduktion fastighet. Utbildningen pågår under 16 månader och är en tillväxtsatsning med mål få ut fler människor i egen försörjning.

Utbildningen består av olika delar där teori varvas med praktik och undervisning i svenska. Den teoretiska delen innehåller bland annat ämnen som fastighetsservice och fastighetsförvaltning, trädgårdsanläggning, växtkunskap, anläggningsarbete, maskiner och verktyg samt kundservice.

- Det är en fantastiskt bra och bred yrkesutbildning som gör deltagarna attraktiva på arbetsmarknaden efter utbildningens slut. Utbildningen är i första hand skapad för att hjälpa de människor som står längst ifrån arbetsmarknaden närmare självförsörjning men bidrar även till att förbättra tillgången på kvalificerad personal i Trollhättan, säger Nina Andersson, samordnare för utbildningen på Eidar.

Tio av deltagarna blir direkt knutna till Eidar vilket innebär att de kommer att göra sin praktik på företaget under hela utbildningsperioden och även erbjudas möjligheten till sommarjobb. De blir en del av Eidars arbetslag och kommer att handledas av utbildad personal.

- Vi är mycket glada att kunna erbjuda den här möjligheten och extra roligt är att åtta av tio deltagare faktiskt är hyresgäster hos oss. Utbildningen är ett viktigt komplement till de satsningar som vi redan gör kopplat till integration och social hållbarhet och vi hoppas kunna erbjuda liknande möjligheter även framöver, säger Anna Wänblom, Chef uthyrning och social hållbarhet.

Kontaktinformation

Anna Wänblom, chef Social hållbarhet/Uthyrning, anna.wanblom@eidar.se, tel 0520-52 26 93
www.eidar.se/social-hallbarhet

Sammanfattning Eidar Akademi

Utbildningen Yrkesintroduktion fastighet är en del av initiativet Eidar Akademi, där Eidar med hjälp av utbildning och praktik vill vara en drivkraft för utvecklingen av Trollhättan och stadens socialt utsatta områden. Eidar Akademi är en satsning som främst vänder sig till unga eller nyanlända och syftar till att minska utanförskap och bidra till en socialt hållbar stad.