De närvarande vid kontraktsskrivningen framför låghusen i kvarteret Guldvingen.

Eidar och Serneke tar nästa steg i upprustningen av kvarteret Guldvingen

I veckan skrev Eidar kontrakt med Serneke om totalentreprenad för renoveringen av de så kallade ”låghusen” i kvarteret Guldvingen i stadsdelen Lextorp i Trollhättan. Sedan tidigare har parterna ett samverkansavtal för den pågående ROT-renoveringen av de ca 480 lägenheterna i ”höghusen” i området.

Kvarteret Guldvingen, mellan Lantmannavägen och Lextorpsvägen, byggdes åren 1973–76 och var det sista miljonprogramsområdet som byggdes i Trollhättan. Det är ett av Eidars största områden som nu genomgår en total upprustning av både yttre och inre miljö. Arbetet inleddes 2019 med målsättningen att alla lägenheter ska vara renoverade 2025.

– Vi tar ansvar för vår förvaltning genom dessa viktiga investeringsbeslut. Projektet är, både i fråga om tid och omfattning, ett av de största som bolaget genomför på senare tid. Det är en viktig satsning för oss och för våra hyresgäster som bor här, säger Eidars styrelseordförande Tony Georgiou.

Nu inleder Eidar och Serneke nästa fas av projektet och till våren startar totalrenoveringen av låghusen, som består av elva tvåvåningshus med sammanlagt 98 radhuslägenheter. Arbetet kommer att genomföras i fyra etapper och de första husen planeras stå klara för inflyttning till sommaren 2022.

– Vi ser fram emot att tillsammans med AB Eidar fortsätta vårt arbete inom Kv. Guldvingen med visionen om att skapa ett av Trollhättans trevligaste bostadsområden, säger Christoffer Sundin, arbetschef på Serneke.

Liksom i arbetet med höghusen handlar det om en omfattande renovering, med ny dränering, nya kulvertar för värme och VA, el- och värmeinstallationer, nya tak, fönster, balkonger och uteplatser och en solcellsanläggning kommer installeras. I lägenheterna blir det nya kök och badrum.

– Det är kul att vi nu går in i nästa fas tillsammans med Serneke. Tillsammans med den pågående ROT-renoveringen av höghusen innebär detta ett enormt lyft för hela området, säger Stefan Jansson, fastighetsutvecklingschef i Eidar.

Sedan några år ligger Eidars huvudkontor i området, vilket har gett flera positiva effekter. Det gamla stadsdelscentral Granngården, som sitter ihop med kvarteret Guldvingen, blev med åren alltmer slitet och otryggt och både samhällsservice och butiker lämnade platsen. Sedan Eidar etablerade sig har den trenden brutits och idag finns jourbutik, pizzeria, vårdcentral, apotek och flera idrottsföreningar bedriver sin verksamhet här.

– När vi tog beslutet att flytta Eidars kontor till det gamla, slitna och otrygga stadsdelscentrat Granngården i Lextorp var vår långsiktiga målsättning att området skulle gå från platsen där ingen vill vara på till platsen alla vill vara på. Renoveringen av låghusen är ytterligare ett steg i den planen, säger Urban Blom, VD på AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag

På bilden från vänster till höger: Brahma Lilja Projektledare Serneke, Tony Georgiou, Styrelseordförande Eidar, Mats Pettersson Platschef Serneke, Christer Larsson Affärschef Serneke, Christoffer Sundin Arbetschef Serneke, Urban Blom Vd Eidar, Hans-Åke Projektledare Eidar, Abdo Moussaoui Projektledare Eidar och Stefan Jansson Fastighetsutvecklingschef Eidar.

Med drygt 6 000 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker. Vi har boende för studenter, småbarnsfamiljer och äldre, såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla trollhättebors eget bostadsbolag.

Skolor, äldreboenden och affärslokaler

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Nu bygger vi minst 1 000 nya hem till framtiden

Trollhättan växer. Och kommunens mål är att vara 70 000 invånare år 2030. Vi på Eidar har bestämt oss för att bygga minst 1 000 nya hyreslägenheter innan dess. Satsningen Hem till framtiden är vårt sätt att bidra till utvecklingen och se till att alla som vill bo bra i Trollhättan ska kunna göra det. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till.

"Vi jobbar varje dag för att du som hyresgäst ska trivas"

Urban Blom, VD, EIDAR