​Xzero erhåller 7 miljoner i fortsatt stöd från EU:s Horizon 2020

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2019 00:02 CET

Nu när linjebredderna i ett mikrochip börjar ligga under 20 nanometer är Xzeros ultrarena vatten det överlägsna alternativet på marknaden. Bild: Science Photo Library/Wladimir Bulgar

Xzero, som har tagit fram ett helt nytt sätt att rena vatten, kan bli Sveriges nästa världsföretag. EU:s mest framstående innovationsprogram Horizon 2020 SME tror på företaget och har satsat först 6 miljoner kronor och nu 7 miljoner kronor ytterligare på det banbrytande vattenreningsföretaget. Testerna vid Europas ledande nanoinstitut imec i Belgien har bevisat teknikens effektivitet och Xzero får fortsatt stöd efter EU:s halvtidsutvärdering.

– Det betyder mycket att vi får det här stödet och att få ett erkännande svart på vitt på allt hårt arbete som vi har lagt ned. Att Horizon 2020 SME ser på Xzero som ett av Europas framtidslöften är fantastiskt. Vi är nu redo att ta nästa steg i vår innovationsresa, säger Aapo Sääsk, Xzeros grundare.

Horizon 2020 SME är ett EU-program som varje år delar ut flera miljoner euro till små- och medelstora företag (SME). Programmets syfte är att främja utvecklandet av europeiska innovationer.

Projektförslaget från Xzero AB tar den globala nanoelektronikindustrin till en ny nivå av miljö och ekonomisk hållbarhet. Vi rekommenderar detta förslag till finansiering även från andra källor” skriver Horizon 2020 SME om Xzero i det Seal of Excellence som företaget tilldelats.

Inledningsvis tilldelades Xzero 500 000 kronor för att utföra en marknadsanalys. Den föll mycket väl ut, vilket gjorde att det svenska företaget kvalificerade sig för nästa etapp i EU-programmet och tilldelades 13 miljoner kronor.

Samarbete med de stora aktörerna

imec är ett världsledande forskningsinstitut inom nanoteknologi i Leuven, Belgien. Alla nyckelspelare inom halvledarindustrin finns representerade på imec, till exempel Globalfoundries, Intel, Micron, SK Hynix, Samsung, TSMC, Huawei, Qualcomm och Sony. Under de 30 år som imec varit verksamma har institutet genererat över hundratalet spinoffs som antingen vuxit till stabila företag på egna ben eller har gått samman med större företag inom industrin.

– Vi har redan inlett samarbeten och samtal med flera av världens största aktörer inom vårt fält. Vi kommer även att fortsätta samarbetet med imec, säger Aapo Sääsk.

Xzeros produkter vänder sig mot halvledarindustrin och baserat på flera decenniers forskning har företaget skapat ett innovativt sätt att framställa ultrarent vatten (UPW – Ultra-Pure Water) som saknar motstycke i världen. Vattnet behövs vid framställningen av mikrochip – en jättemarknad i dagens alltmer digitaliserade värld. Idag ställs det högre krav på effektiv rening av vattnet som används vid framställning av bland annat mikrochip
– Det finns i dagsläget inget annat företag i hela världen som kan rena vatten som vi gör. Vi ser mycket ljust på framtiden, avslutar Aapo Sääsk.