Nästgårds Lager Ekologisk lanseras den 1 december i 388 Systembolagsbutiker runt om i Sverige.

Åbro Bryggeri lanserar Nästgårds – Borta bra, nära bäst

Åbro Bryggeri lanserar nu Nästgårds Lager Ekologisk, med karaktär hämtad från bryggeriets nära omgivning. Ölet är en hyllning till det som finns nästgårds det vill säga platsen, vattnet och människorna. Nästgårds lanseras på Systembolaget den 1 december.

Borta bra, nära bäst. Så beskriver Åbro Bryggeri sitt nya öl vid namn Nästgårds Lager. Resultatet av 166 års erfarenhet är en fyllig, nyanserad och ekologisk lager med balanserad beska, bryggd på friskt vatten från Åbros egen närliggande källa.

– Åbro är ett familjebryggeri i både hjärta och själ. Vi har genom alla år varit placerade på samma plats i småländska Vimmerby. Med Nästgårds vill vi knyta an till det lokala och hylla det som vi faktiskt har här och som alltid har funnits här. Platsen, vattnet och människorna, säger Cornelia Dunge, Marknadschef på Åbro Bryggeri.

Nästgårds är en premiumprodukt vilket också återspeglas på burkens design. Uppdraget att ta fram den nya designen landade på varumärkes- och designbyrån Pond Design.

– Under processen såg vi att det fanns en stark intern stolthet kopplat till produkten och varumärkets omgivning. Vi valde att fokusera på det och manifesterade den stoltheten genom designen. Vi ville skapa ett modernt premiumuttryck med genomarbetade detaljer som på ett elegant sätt dramatiserar varumärkets omgivning, lite som ett flygfoto med åkrar, skogar, byar och vattendrag. Precis det som har satt sin prägel på Nästgårds Lager, säger Fredrik Svalstedt, Account director och Partner på Pond Design.

Nästgårds Lager lanseras den 1 december i 388 Systembolagsbutiker runt om i Sverige. Ölet är bryggt på ekologisk pilsner- och münchnermalt samt ekologisk humle. Nästgårds är en fyllig, nyanserad och ekologisk lager med en alkoholhalt på 6,0 procent.

– Nästgårds är ett helt nytt varumärke i Åbros produktportfölj. Vi är jätteglada över denna lansering och vår förhoppning är att Nästgårds på sikt kommer att utvecklas ytterligare. Varumärket har potential att kunna växa som familj och designen kan utvecklas till flera ölstilar i framtiden, säger Camilla Widéen, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

För mer information, vänligen kontakta:
Cornelia Dunge, Marknadschef
cornelia.dunge@abro.se