Åbro ställer KRAV på en god jul och lanserar marknadens enda ekologiska julöl.

Åbro Julöl är ett av Systembolagets populäraste julöl som legat i toppskiktet de senaste åren. Nu breddar man sortimentet med en efterlängtad nyhet - Åbro Sigill Julöl. Lanseringen är unik av sitt slag och gör Åbro till Sveriges enda bryggeri med ett ekologiskt julöl i sortimentet.

Att dricka ett starkt, mörkt öl till jul är en tradition som går långt tillbaka i tiden. Sedan början av 50-talet har Åbro Bryggeri bryggt sin julöl enligt gammal småländsk tradition. Den långa och kalla lagringen ger ett smakfullt och fylligt öl med vacker skumkrona. Drycken är idag ett mycket uppskattat inslag på svenska julbord. Bakom försäljningssuccén står Åbros egen bryggmästare Lennarth Anemyr, som varje jul förändrar brygden en aning och ger den sin egen karaktär. I år presenterar han stolt ett julöl med KRAV-godkända råvaror och en perfekt balans mellan kryddighet och sötma.

- Åbro Julöl Sigill är en given gäst på julbordet. Den lagras runt 0°C, vilket ger en aromatisk och fyllig smak. Drycken är något kryddig med inslag av kavring, knäck, russin och gräddkola. Den är bryggd med KRAV-godkända maltsorter, bland annat rostad svartmalt. Det är en tysk maltsort som ger en bränd, rostad karaktär som påminner om kaffe, säger Lennarth Anemyr.

KRAV-märket som pryder Åbro Julöl Sigill är en garanti för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. Med andra ord är det ett öl som man kan dricka med gott samvete. Men det finns också fler fördelar med att välja ett ekologiskt öl. Ekologiskt odlade råvaror har nämligen mer smak i sig eftersom de får längre tid på sig att växa.

- Efterfrågan på KRAV-märkta produkter ökar rejält och det känns väldigt bra att som enda svenska bryggeri kunna leverera ekologisk julöl, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

I sortimentet finns sedan tidigare Jullättöl 2,2% och 5,2% samt Julbock 7,0% - ett starkare och smakrikare alternativ. Julöl serveras vid 8-10°C till klassiker som skinka, ris à la Malta och sill, men kan också njutas precis som den är. Åbro Julöl Sigill lanseras v 47 på restauranger och Systembolag.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank
Användarnamn: åbro Lösen: lejon

Henrik Dunge, telefon: 0492-165 00, mail: henrik.dunge@abro.se

Lennarth Anemyr, telefon: 0492-165 88, mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Bryggmästarens, Rekorderlig Cider och Hwila - Europas godaste vatten 1999, 2007 och 2008.