Åbros småländska pilsner gör succé till den värmländska korven

Hackkorv är en värmländsk specialitet med gamla traditioner. Den lokala delikatessen firas varje år på den så kallade Hackkörvsdagen. I år valdes Åbro Bryggeris pilsner Småland till det officiella Hackkorvsölet.

Hackkorvens historia går långt tillbaka i tiden. I det fattiga bondesamhället tog man lite vad man hade efter slakt och gjorde korv på. Eftersom man saknade köttkvarnar hackades ingredienserna i trätråg med knivar, där av namnet hackkorv. Sedan fylldes blandningen i påsar eller skinn som kokades. Än idag är korven ett populärt inslag på våra svenska matbord.

2007 träffades ett gäng korvälskande värmlänningar och initierade vad som senare skulle bli Sällskapet Hackkorvens Vänner. 2009 bildades sällskapet officiellt, där värmlänningar samlas kring den populära korven och försöker föra den unika kulturtraditionen vidare till nya generationer. Medlemmarna träffas två gånger per år och provsmakar en rad olika recept på hackkorv med tillbehör och goda drycker. Den 24 oktober i år gick Hackkörvsdagen av stapeln. Till korven serverades en rad öl och det var Småland som föll flest i smaken.

- Hackkorv är mer än mat. Den är en kulturbärare som berör värmlänningen. Hackkorvsbältet gick tidigare från Smålandsslätten genom Närke och in i Värmland. Längre norrut blev det pölsa och österut blev det stångkorv. Nu finns det bara hackkorv i Värmland, men det är kul att få den kulturella kopplingen genom ölet Småland, säger Kjell Björnstad från Sällskapet Hackkorvens Vänner.

Ölet Småland är inspirerat av den tjeckiska pilsnertraditionen. Det är bryggt på äkta tjeckisk jäst och har lagrats extra kallt, lite längre än vanligt. I glaset bjuder Småland på en mogen, torr och fyllig smak med tydlig humlebeska och kraftig skumkrona. Bryggeriet rekommenderar att Småland ska serveras till husmanskost, något som landets hackkorvsfantaster nu skriver under på.

- Småland är en storsäljare på Systembolaget och nu får ölet ytterligare ett erkännande som årets officiella Hackkorvsöl. Det är vi förstås glada över, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

Hackkorv är enkelt att servera: Ta bort skinnet, dela den på längden och stek den med smör på hög värme för bästa stekyta. Servera med t ex stekt ägg, stekt potatis, rödbetor eller lingonsylt - och så klart ett glas välkylt Småland från Åbro Bryggeri.

För mer information, kontakta: Henrik Dunge, tel: 0492-16500, mail: henrik.dungeåbro.se

Åbro är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila vatten.