Gröna försäljningssiffror för grön julöl - Åbro Bryggeri presenterar stolt marknadens enda ekologiska julöl.

Gröna försäljningssiffror för grön julöl.
Åbro Bryggeri presenterar stolt marknadens enda ekologiska julöl.

Det är inte konstigt att förra årets lansering av Åbro Sigill julöl blev en sådan försäljningssuccé. Konsumenterna hade länge efterfrågat ett ekologisk julöl på Systembolaget och vi på Åbro var först med lanseringen. I år är vi fortfarande Sveriges enda bryggeri med ett ekologiskt julöl i sortimentet.

Julöl har funnits på julbordet ända sedan vikingatiden. Idag tillverkar de flesta svenska bryggerier särskild öl inför jul som är något mörkare än de vanliga ölsorterna. Sedan början av 50-talet har Åbro Bryggeri bryggt sitt julöl enligt gammal småländsk tradition. Den långa och kalla lagringen ger ett smakfullt och fylligt öl med vacker skumkrona. Inför julen 2008 presenterade Åbro ett julöl med KRAV-godkända råvaror och en perfekt balans mellan kryddighet och sötma.

- Till Åbro Sigill Julöl har vi gjort ett noggrant urval av råvaror för att skapa ett välbalanserat ekologiskt julöl. Det lagras runt 0°C, vilket ger en aromatisk och fyllig dryckesupplevelse. Drycken bjuder på en maltig, kryddig smak med inslag av knäck och humle. Åbro Sigill Julöl är bryggt med KRAV-godkända maltsorter, bland annat rostad svartmalt, vilket ger en bränd karaktär som påminner om kaffe, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

KRAV-märket är Sveriges mest kända symbol för ekologiskt producerad mat. Den gröna symbolen är en garanti för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. Men det finns också andra goda anledningar att välja KRAV-märkta produkter. Ekologiskt odlade råvaror har nämligen mer smak i sig eftersom de får längre tid på sig att växa.

- Vi är förstås mycket stolta över att vara det enda bryggeriet med ett ekologiskt julöl i sortimentet. De senaste åren har försäljningen av ekologiska varor ökat markant och vi är glada över att nu kunna erbjuda ett grönt alternativ i ölhyllan, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

I sortimentet finns sedan tidigare Åbro Jullättöl 2,25% som 33 cl flaska och Åbro Julöl 5,2% som 50 cl burk och 50 cl flaska samt Åbro Julbock 7,0% som 50 cl flaska - ett starkare och smakrikare alternativ. Julöl serveras vid 8-10°C och passar utmärkt till klassiker som skinka, ris à la Malta och sill, men kan också njutas precis som den är.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank
Användarnamn: åbro Lösen: lejon

Henrik Dunge, VD.

Lennarth Anemyr, Bryggmästare
Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila - Europas godaste vatten 1999 och 2007.