Nu koras Sveriges bästa hembryggare: ​700 brygder slåss om guldet i SM i hembryggt öl

På lördag den 30 april arrangeras SM i hembryggt öl i Baltiska Hallen i Malmö. Omkring 700 inskickade bidrag tävlar om att utses till Sveriges bästa hembryggda öl och besökare kan provsmaka tävlingsbidragen på plats. För tredje året i rad är Åbro huvudsponsor och ger vinnaren möjlighet att brygga sitt öl på Åbros bryggeri i Vimmerby. Vinnarölet lanseras därefter på den svenska marknaden under hösten 2016.

Tävlingen består av två deltävlingar. En domartävling där utbildade domare sitter i juryn och en tävling där besökarna röstar fram sina favoriter. I domartävlingen utser juryn vinnare i elva kategorier samt en totalvinnare, som också får brygga 30 000 liter av sitt öl hos Åbro. Bland domarna återfinns bland andra bryggmästare Lennarth Anemyr, chefsbryggare på Åbro Bryggeri

– Det stora engagemanget och intresset för ölbryggning är något vi på Åbro delar med Svenska Hembryggareföreningen och SM i hembryggt öl är en av årets höjdpunkter för oss. Under våra år som huvudsponsorer har nivån på hantverket blivit bättre och bättre. Många lyckas ta ut svängarna och skapa spännande smakkombinationer som värmer ett ölhjärta. För oss på Åbro är det alltid en glädje att hjälpa årets vinnare att lansera sitt vinnaröl, säger Ola Passmark, Senior Brand Manager på Åbro.

Inför årets upplaga av SM i hembryggt öl har 251 bryggare anmält totalt 683 öl till den officiella domartävlingen och 162 öl har anmälts till Folkets val. Dessutom väntas över 2000 ölintresserade besökare från Sveriges alla hörn bevittna, provsmaka och rösta i tävlingen på plats i Baltiska Hallen.

– Det är 28:e året vi arrangerar SM i hembryggt öl och kvaliteten på bidragen har blivit bättre för varje år. För svenska hembryggare är det här en av årets bästa dagar då vi alla får ses och provsmaka varandras öl. Att vinnarens öl dessutom kommer lanseras på den svenska marknaden blir en extra morot och i år tror jag att juryn får det tuffare än någonsin att avgöra vinnaren, säger Stefan Alexi, ordförande på Svenska Hembryggareföreningen.

Detta händer under SM i hembryggd öl

Årets SM-vinnare får möjligheten att brygga 30 000 liter av vinnarbrygden på Åbro bryggeri i Vimmerby. Åbro hjälper sedan till att lansera ölet på den svenska marknaden under hösten 2016 under etiketten Bryggmästaren. Tidigare SM-vinnare som lanserats på den svenska marknaden: Drakens IPA (2014), Skotten Ale (2015).

Premiär för Kollektivet – ett initiativ från Åbro där svenska folket får möjlighet att crowdsourca ett öl. Kampanjen, där svenska folket skapar ett ölrecept via ett digitalt verktyg som Åbro sedan brygger, pågår fram till hösten med ambitionen att lansera det färdiga ölet under 2017.

Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri, finns på plats under tävlingen. Vill du boka in en intervju med en av Sveriges mest erfarna ölbryggare? Boka en intervjutid under SM-dagen genom att kontakta ola.passmark@abro.se

Tävlingskategorierna under SM i hembryggd öl: Domartävlingen (elva klasser + SM-vinnare), Folkets Val (fyra klasser), Årets Grönöling (Nybörjarpris), INKA (Nyskapandepris), Etikettävlingen.

Här köper du biljetter till SM i Hembryggd öl: http://www.ticketmaster.se/event/sm-i-hembryggd-ol-biljetter/421481

För pressackreditering till SM i Hembryggd öl – vänligen kontakta sm2016@shbf.se

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har Åbro Bryggeri bryggt öl med vatten från en och samma källa i småländska Vimmerby. Åbro Bryggeri har cirka 230 medarbetare och omsätter drygt 900 miljoner kronor per år. Åbro Bryggeri brygger ett flertal ölsorter såsom Åbro Original, Arton56, Åbro Lager, Åbro Lejon och premiumserien Bryggmästarens m.fl. Åbro Bryggeri erbjuder även en bred produktportfölj med bl.a. vin, sprit, läsk, cider och vatten. Rekorderlig Cider är en starkt växande exportprodukt, och idag uppgår exporten till ca 40 % av Åbros försäljning. Vattenvarumärket Hwila utnämndes till Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009. Mer information på: www.abro.se