Sveriges äldsta familjebryggeri blir officiell dryckespartner till FKP Scorpio

FKP Scorpio är en tysk festivalarrangör som bland annat står bakom kända festivaler som Hultsfredsfestivalen och Getaway Rock Festival. De har i flera år haft ett samarbete med Åbro
Bryggeri. I år signeras ett nytt treårsavtal som gör bryggeriet till officiell dryckespartner. Avtalet innebär att all öl, cider, läsk och vatten som serveras på festivalerna kommer att
levereras från Åbro.

I år innehåller FKP Scorpios festivalutbud en hel del nyheter. Hultsfredsfestivalen, som går av stapeln 13–15 juni, flyttar från Hultsfred till Stoxa i Sigtuna kommun. Här planerar man att bygga ett festivalområde på en fd golfbana med öppet grönområde och vacker natur. Årets publikdragare är
bl a Arctic Monkeys, Portishead och Fatboy Slim.

En annan av årets festivaler är Getaway Rock Festival i Gävle med inriktning mot rock, hårdrock
och metal. Festivalen arrangerades för första gången 2010 och har sedan dess växt
i popularitet. Den äger rum i gasklockeområdet i stadsdelen Brynäs, centrala Gävle den 8–10 augusti. Artisterna uppträder på tre scener. En av dem är inomhus i de gamla tegelgasklockorna och de två största scenerna är belägna utomhus. I år lockar festivalen med dragplåster som System of a down, In Flames och Deep Purple.

Ytterligare en nyhet är att man lanserar Bråvalla Festival – en tredagarsfestival med ambitionen att växa snabbt, sikta högt och breda ut sig rejält. Den 27–29 juni uppträder några av
världens största artister, svenska storheter och nya intressanta akter på Bråvalla
flygfottilj i Norrköping. Plats på scen tar bl a Rammstein, Green Day och Avicii.

- Vi har sedan vår etablering i Sverige haft ett bra och nära samarbete med Åbro gällande Hultsfredsfestivalen och Getaway Rock. Därför känns det extra bra att det är Åbro vi har med oss som partner när vi står inför den stora utmaningen att servera dryck till Bråvalla Festival i Norrköping där vi kommer ha cirka 50 000 betalande gäster redan i sommar, säger Therése Elofson, Sponsorship Manager på FKP Scorpio.

I bryggeriets ölsortiment finns bl a Bryggmästarens – en premiumprodukt som har kammat hem ett flertal prestigefulla guldmedaljer på nationella och internationella dryckestävlingar. Det
bryggs med extra omsorg av förstklassiga råvaror och signeras bryggeriets bryggmästare
Lennarth Anemyr. Ett annat klassiskt varumärken är Åbro Original – bryggeriets
flaggskepp sedan 1856. Det är en ljus, fyllig lager som alltid håller samma jämna och höga kvalitet. I Åbros sortiment finns även Rekorderlig Cider, som är Sveriges mest sålda cider med en stor och trogen publik. Bryggeriet kan även stoltsera med sitt egna vatten Hwila – ett uppfriskande
naturellt vatten som vunnit guldmedalj som Europas godaste vatten 1999 och 2007. Samtliga av
dessa drycker och många fler kommer att finnas till försäljning på FKP Scorpios festivaler framöver.

- Vi är stolta över att vara officiell dryckesleverantör till FKP Scorpio och ser fram emot att tillsammans
skapa en positiv helhetsupplevelse för festivalbesökarna, säger Ola Passmark, varumärkeschef
på Åbro Bryggeri.

Henrik Dunge

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 190 anställda och omsätter ca 900 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad
andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.