Sveriges äldsta familjebryggeri växer och startar vinavdelning med fokus på Systembolaget

Åbros sortiment erbjuder mer än bara öl, cider, vatten och läsk. Här finns även en rad viner som importeras från Frankrike, Italien, Sydafrika, Spanien, Argentina och Nya Zeeland. Den 1 oktober startar Åbro Bryggeri upp sin nya vinavdelning som främst kommer att fokusera på försäljning mot
Systembolaget, men också mot Horeca-marknaden (hotell, restaurang och catering). I sortimentet kommer både befintliga och nya varumärken ingå, inom samtliga förpackningstyper.

LiseLotte Wanre Östlund som har lång erfarenhet av vinimport blir Managing Director för Åbro Vin. LiseLotte kommer närmast från Modern Wines, som ingår i Fondberg Group, där hon var VD.

Att starta en egen vinavdelning är både ett naturligt steg, och en spännande utmaning för oss på Åbro Bryggeri. Vi är mycket glada att kunna knyta en så erfaren person som LiseLotte Wanre Östlund till oss för detta uppdrag. Tack vare hennes gedigna erfarenhet och bryggeriets många internationella kontakter räknar vi med att snabbt kunna bygga upp, och erbjuda våra kunder en intressant
vinportfölj säger Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri.

Åbro Bryggeri har idag cirka 2 500 aktiva kunder på Horeca-marknaden. Därför satsar den nya vinavdelningen stort på att erbjuda både nuvarande och kommande huvudmän en bred Horecabearbetning. Den nya organisationen består av 20 personer som är ansvariga för försäljningen mot Horeca-marknaden samt 6 innesäljare.

Åbros nya vinavdelning öppnar kontor i centrala Stockholm där de kan erbjuda professionella provningar för både kunder och huvudmän. Detta är också ett led i bryggeriets satsning på Stockholmsmarknaden, där Åbro har återtagit distributionen i egen regi, för att säkerställa kvaliteten och servicen för alla kunder.

Henrik Dunge

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är idag 190 anställda och omsätter ca 900 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.